"Stół z powyłamywanymi nogami" na STT. Posłuchaj
2020-11-15, 21:11 | aktualizacja 2020-11-16, 12:11
7 grudnia minie rok od ogłoszenia werdyktu jury konkursu Trójki i Stowarzyszenia ZAiKS na dramat radiowy pod hasłem "Nasłuchiwanie: Gościnność". II Nagrodę w konkursie Trójki i ZAIKS-u otrzymała Agnieszka Charkot ze sztuką "Stół z powyłamywanymi nogami. Ćwiczenia ze słuchania".
Nagrodzone i wyróżnione sztuki zostały zrealizowane w Teatrze Polskiego Radia. 29 listopada przedstawimy premierę ostatniej z konkursowych sztuk, zamykając tym samym cykl spod znaku "Nasłuchiwania" 2019. Za nami – powtórki słuchowisk powstałych na podstawie dramatów uhonorowanych I i III Nagrodą ("Nikos z Chojnowa" oraz "Pacierz Nościerz"). Pozostało jeszcze przypomnieć laureatkę II Nagrody. To Agnieszka Charkot i jej "Stół z powyłamywanymi nogami. Ćwiczenia ze słuchania". Premierą realizacji tej sztuki rozpoczynaliśmy rok 2020 na "Scenie Teatralnej Trójki".
Posłuchaj
Prezentację słuchowiska poprzedziła rozmowa z jej reżyserem – Krzysztofem Czeczotem, reprezentującym jury konkursu, któremu przewodniczył profesor Jacek Kopciński. Przypominając realizację nagrodzonego dramatu, przywołaliśmy także fragmenty rozmowy z laureatką konkursu.
***
Oto tekst, który towarzyszył premierze słuchowiska, które dziś powtarzamy:
Słuchowiskiem pod tytułem "Stół z powyłamywanymi nogami. Ćwiczenia ze słuchania" rozpoczęliśmy rok 2020 na Scenie Teatralnej Trójki. Powstało ono na podstawie sztuki, za którą Agnieszka Charkot otrzymała II Nagrodę w konkursie Trójki i ZAiKSU "Nasłuchiwanie: Gościnność". Konkurs na dramat radiowy został przez nas ogłoszony w 2019 roku po raz drugi. W 2018 roku hasłem była "Niepodległość". Nagrodę I – przypominamy – otrzymał Szymon Bogacz za sztukę pt. "Nikos z Chojnowa", a jej realizację zaprezentowaliśmy w grudniu ubiegłego roku.
Szymon Bogacz zobrazował naszą gościnność a rebours. Agnieszka Charkot w swojej miniaturowej sztuce pokazała smutny paradoks obcości we własnym domu, ale o jej szczególnym walorze zdecydował potencjał dźwiękowy, który w niej tkwi, będący nie tylko chwytem formalnym, lecz nade wszystko stanowiący udaną próbę przełożenia na dźwięk przesłania opowiedzianej historii. To, co łączy oba dramaty, jest postawiona przez obojga autorów diagnoza: problem z naszą gościnnością tkwi w nieumiejętności słuchania czyli w niesłyszeniu. Sztuka radia, przy okazji, może stanowić tu rodzaj wyzwania.
Obaj laureaci nie debiutowali, biorąc udział w trójkowym konkursie. Agnieszka Charkot jest finalistką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2019 za sztukę p.t. "Nasza pani". Związana jest, co szczególnie wymowne, z teatrem, który nie posługuje się słowem, czyli z Wrocławskim Teatrem Pantomimy.
Obaj też laureaci tworzą na Dolnym Śląsku.
Można przyjąć naturalnie, że zbieżności, które zauważamy, są przypadkowe.
Reżyserii sztuki Agnieszki Charkot podjął się juror – Krzysztof Czeczot – aktor (po łódzkiej Filmówce), nagradzany twórca słuchowisk, realizator oraz producent audiobooków. Jest laureatem, wspólnie z Andrzejem Brzoską, jednej z najważniejszych nagród dla twórców sztuki radiowej Prix Europa w Berlinie w 2013 roku za słuchowisko, które miało premierę w Programie Trzecim pod tytułem "Andy". Zrealizował także największy audiobook Europy na podstawie Biblii.
Rolę główną w słuchowisku zagrała Anna Smołowik – Talent Trójki w kategorii Teatr 2015
***
Agnieszka Charkot – "Stół z powyłamywanymi nogami. Ćwiczenia ze słuchania" – retransmisja 15 listopada 2020 roku.
Reżyseria – Krzysztof Czeczot
Realizacja nagrania – Paweł Szaliński oraz Maciej Zych
Udźwiękowienie i opracowanie muzyczne – Maciej Zych
Występują:
Ja – Anna Smołowik
Matka – Dorota Landowska
Babcia – Maria Maj
Wanda – Beata Bandurska
Ojciec – Zbigniew Konopka
Wiesio – Michał Sitarski
Ja lat 7 – Kasia Wińcza
Ja lat 14 – Krysia Turowska
Ja lat 20 – Julia Kołakowska
Czas trwania – 26'35"