Strajk przeciwko niesolidarności
2010-08-31, 11:08 | aktualizacja 2010-08-31, 11:08
Nowy program Fundacji Świętego Mikołaja opiera się na solidarności absolwenckiej, dzięki której byli uczniowie szkół mogą wspierać zdolne dzieci obecnie kształcące się w placówce.
Posłuchaj
Ralf Dahrendorf jest autorem słynnych słów, że podczas transformacji potrzeba sześciu miesięcy na zmianę systemu politycznego, sześciu lat na wolny rynek oraz sześćdziesięciu na zmianę nawyków i postaw. Od powstania "Solidarności" mija trzydzieści, od zmiany systemu - dwadzieścia lat. Warto się zastanowić: jak należy dziś odczytać przesłanie "Solidarności", czy solidarność jest dziś dla nas wartością.
Dariusz Karłowicz z Fundacji Świętego Mikołaja przypomniał, że w polskiej historii są takie bramy, które symbolizują ważne wydarzenia. Niektóre, jak ta przy Auschwitz, kojarzą nam się z rzeczami strasznymi, ale są też chwalebne, np. brama przy Stoczni. - W 30 lat po Solidarności postawiliśmy w hołdzie ludziom, którzy ją wtedy zrodzili, symbol, relikwię narodową - powiedział w Klubie Trójki. Nawiązał w ten sposób do makiety gdańskiej bramy, którą Fundacja postawiła na placu Zamkowym w Warszawie w dniu oficjalnego rozpoczęcia programu stypendialnego "Solidarni".
- Mamy nadzieję, że jak najwięcej ludzi zechce przejść przez tę bramę i wejść na taki teren, gdzie logika noszenia cudzych ciężarów wygrywa z logiką niesolidarnej modernizacji - mówił Dariusz Karłowicz w trakcie uroczystości na Placu Zamkowym.
Przykładem naszej niesolidarności jest to, że wiele dzieci, pomimo posiadania wybitnego talentu, nie może się rozwijać, bo ich rodziców na to nie stać. W krajach, takich jak np. Wielka Brytania jest to niemożliwe, gdyż system stypendiów prywatnych został tam bardzo mocno rozbudowany. Odpowiedzią na niedobór takich fundatorów w Polsce, będzie Fundacja Świętego Mikołaja i jej program "Solidarni". Opiera się on na solidarności absolwenckiej, dzięki której byli uczniowie szkół mogą wspierać zdolne dzieci i młodzież obecnie kształcące się w placówce. Szczegóły dotyczące akcji znajdują się na stronie Fundacji Świętego Mikołaja.
Patronem akcji jest Trójka. Zobacz jej spot reklamowy, w którym swojego głosu użyczył Wojeciech Mann.
Naszymi gośćmi w Klubie Trójki byli Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja oraz Kuba Wygnański, jeden z najważniejszych animatorów organizacji pozarządowych w Polsce.