Życie na Wenus – to wcale nie jest pewne!

Życie na Wenus – to wcale nie jest pewne!
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock.com/19 STUDIO

W atmosferze Wenus naukowcy odkryli rzadkie cząsteczki fosfiny. Czy to oznacza, że na tej gorącej planecie istnieje życie? Jakie będą tego konsekwencje dla eksploracji kosmosu?

– To odkrycie, które zostało medialnie sprzedane, jako odkrycie sugerujące istnienie życia na Wenus. Tymczasem jest trochę inaczej. Rzeczywiście, cząstka fosforowodoru została odkryta w atmosferze Wenus. Na Ziemi powstają one w laboratorium albo dzięki działaniu bakterii beztlenowych – tłumaczy prof. Maciej Konacki, astrofizyk z Polskiej Akademii Kosmicznej.

Czy istnieje życie na Wenus? Jakie mogą być tego konsekwencje? (Do Trójki zaprasza Karol Gnat)

– Takie cząstki odkryliśmy już na Jowiszu i na Saturnie. Niepewność wynika z tego, że naukowcy nie wiedzą, jakie procesy mogłyby spowodować powstanie tych cząsteczek w atmosferze Wenus. Stąd pomysł z tą bakterią. Jednak wcale nie jest pewne, że pochodzenie jest organiczne – dodaje prof. Konacki.

Najdziwniejsze planety w kosmosie/YouTube Nauka. To lubię

W ostatnich latach rozpoczął się drugi wyścig kosmiczny: wiele państw, a także korporacji interesuje się podbojem przestrzeni wokół Ziemi. – Coraz bliżej jest moment, kiedy te państwa będą musiały rozmawiać o tym, w jaki sposób dzielić Księżyc czy Marsa, jak funkcjonować obok siebie. I myślę, że spór jest blisko – mówi specjalista.

Tytuł audycji: Do Trójki zaprasza Karol Gnat