Wielkanocne interpretacje
2020-04-13, 05:04 | aktualizacja 2020-04-14, 08:04
Wielkanoc to najważniejsze i najstarsze chrześcijańskie święto – co odzwierciedla się w sztuce. Tegoroczny Wielkanocny Poniedziałek to znakomity moment, by wrócić do rozmowy na ten temat, którą niemal równo rok temu odbyła w trójkowym studio Monika Małkowska ze swoimi gośćmi.
Posłuchaj
Co więcej, okres przedwielkanocny (post), Wielki Tydzień, Triduum Paschalne i Niedziela Zmartwychwstania to cały kalejdoskop uczuć i nastrojów – od namysłu, refleksji, smutku, rozpaczy, bólu (tak duchowego, jak i fizycznego) aż po wielką radość, ale też wątpliwości…
Pomijając kwestie wiary, tak wielki ładunek emocjonalny musiał przełożyć się na dzieła inspirowane powyższymi wydarzeniami lub próbujące je oddać.
Próbujemy odtworzyć ciąg wydarzeń, przywołując różne dokonania artystyczne; o różnej randze i zasięgu. Każdy gatunek ma swój "język" i w jego obrębie dokonuje interpretacji wielkanocnych misteriów. Jednocześnie, niemal zawsze te wydarzenia są ukazywane w świetle bieżących zdarzeń i aktualnych klimatów.
Pierwszy "akt" – to musical, jeden z najsłynniejszych w historii gatunku, który właśnie obchodzi półwiecze istnienia, czyli "Jesus Christ Superstar". Jak wiadomo, spektakl zaczyna się w Niedzielę Palmową, a kończy przed Ukrzyżowaniem.
O brawurze autorów, komplikacjach, zmianach w obsadzie, kontekście czasów i ówczesnych przeobrażeniach obyczajowych (hippisi) oraz innych zawirowaniach przy spektaklach i ekranizacjach tego dzieła opowiada w Trójce Michał Oleszczyk, wybitny znawca historii filmowych musicali.
Drogę na Golgotę i Ukrzyżowanie odtwarzają współcześnie (inauguracja – 2006) namalowane stacja dla kościoła Wniebowstąpienia Pańskiego na Ursynowie, których autorem jest Ursynowianin od 1979 roku, Franciszek Maśluszczak. Malarz wspomina w audycji, w jakich okolicznościach dzieło powstawało; jakie były komentarze i jakie wątpliwości miał on sam.
Ile namalował stacji, w jakim czasie i jakie sceny je dopełniają? Czy świadomość wagi przedsięwzięcia i konfrontowania się z największymi dokonaniami przeszłości była obciążeniem?
W myśl chronologii, ostatnim "aktem" rozmowy jest "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu", którą w 2004 wyreżyserował i opracował scenariusz Wiesław Komasa - również gość Trójki. Scenografię do spektaklu w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej stworzył Jerzy Kalina, zaś muzykę napisał Józef Skrzek. To także dzieło, które miało mnóstwo wykonań i reżyserów (jedne z najsłynniejszych wersji: Leona Schillera, 1923 i Kazimierza Dejmka, trzykrotnie).
Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Wiesław Komasa (aktor, reżyser, pedagog), Franciszek Maśluszczak (artysta malarz, pedagog), Michał Oleszczyk (krytyk i historyk kina, wykładowca Wydziału Artes Liberales UW)
Data emisji: 13.04.2020
Godzina emisji: 4.00