Jedyny możliwy świat?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Jedyny możliwy świat?
Pisarka Olga Tokarczuk podczas swojego benefisu zorganizowanego w Studiu Muzycznym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej w WarszawieFoto: Andrzej Bołdaniuk

"To nie jest jedyny możliwy świat" – taką diagnozę stawia kurator IV Międzynarodowego Festiwalu Literatury Apostrof – Olga Tokarczuk.

Posłuchaj

Olga Tokarczuk i Joanna Satanowska gośćmi MBK (Magazyn Bardzo Kulturalny/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Olga Tokarczuk i Barbara Marcinik (fot. W. Dorosz) Olga Tokarczuk i Barbara Marcinik (fot. W. Dorosz)

Tworząc program Apostrofu, nie zatrzymała się ona jednak na poziomie "tu i teraz", zaprosiła gości festiwalu do refleksji nad przyszłością. Zaprojektowane debaty będą dotyczyły: edukacji, ekologii, ekonomii, religii oraz technologii. Gościem specjalnym festiwalu będzie laureatka literackiej Nagrody Nobla  (2015) – Swietłana Aleksijewicz . Olga Tokarczuk otworzy 20 maja festiwal w Warszawie. Będzie on trwał siedem dni, na każdy – zaplanowana została debata, obok spotkań z zaproszonymi pisarzami. Centrum festiwalowym w Warszawie jest Teatr Powszechny, ale… specyfikę tego festiwalu stanowi fakt, że odbywa się on  równocześnie także w: Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu. W tych miastach miejscami spotkań są salony Empik, który jest organizatorem festiwalu.


Barbara Marcinik i Olga Tokarczuk (fot. W. Dorosz) Barbara Marcinik i Olga Tokarczuk (fot. W. Dorosz)

Powyższy komunikat uzupełniam informacją, że Olgę Tokarczuk goszczę po raz pierwszy w MBK od momentu, w którym została ona laureatką The Man Booker International Prize za powieść p.t. "Bieguni"/"Flights," przełożoną na język angielski przez Jennifer Croft. Uważam tę powieść za znaczącą w kontekście hasła tegorocznego Apostrofu, choć, jak przekonamy się, pomysłodawczyni tego hasła, szczególnego rodzaju podróż proponuje nam tym razem. Podróż jednak jest na tyle pojemną kategorią, że pozostanę przy swojej interpretacji idei Apostrofu 2019. Szczęśliwie literatura jest  obszarem wolności (może jednym z nielicznych…) nie tylko autorów, także tych, którzy czytają. Tu – dodam, że pierwsze moje skojarzenie, jakie wywołało hasło festiwalu, było żartobliwe: "a więc będziemy obalali tezę Leibniza, że żyjemy «na najlepszym z możliwych światów!»".

Joanna Satanowska (fot. W. Dorosz) Joanna Satanowska (fot. W. Dorosz)

Drugim gościem wydania jest debiutująca w Magazynie młoda reżyser – Joanna Satanowska. Na scenie dramatycznej zadebiutowała ona w ubiegłym roku, przygotowując spektakl muzyczny  w Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie  pod tytułem "Bądź taka, nie bądź taka". To oczywiście tytuł utworu Maanam, a spektakl opowiada o Korze. Scenariusz Joanny Satanowskiej powstał na podstawie książki "Kora, Kora. A planety szaleją" Kamila Sipowicza ( to  jej III wydanie z kolei wg książki Olgi Jackowskiej i Kamila Sipowicza "Kora i Maanam. Podwójna linia życia" 1998). W przedstawieniu występuje Karolina Gibki, towarzyszy jej gitarzysta Jakub Mitoraj. To znów tylko "suchy" komunikat. Więcej – w zamykającym marzec 2019 wydaniu MBK, a wizyta Joanny Satanowskiej w Trójce właśnie teraz, gdyż wyreżyserowany przez nią spektakl zostanie pokazany 7 kwietnia w Teatrze WARSawy.

Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji. 

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny 
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 31.03.2018 
Godzina emisji: 21.09


Polecane