Król Roger – Pasterz – Dionizos

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Król Roger – Pasterz – Dionizos

Specjalnym, przedświątecznym wydaniem audycji, powracamy do opery, tym razem – po latach – do Opery Narodowej w Warszawie.

Posłuchaj

"Król Roger" w wersji Mariusza Trelińskiego i Piotra Gruszczyńskiego (Magazyn bardzo kulturalny/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Treliński i Gruszczyński (fot. Wojciech Dorosz) Mariusz Treliński i Piotr Gruszczyński (fot. Wojciech Dorosz)

I – po latach – gościmy w MBK Mariusza Trelińskiego – reżysera i dyrektora artystycznego ON. Przypominamy wszak, że najpierw reżyserował on filmy ("Łagodna", "Pożegnanie jesieni", "Egoiści"), zrealizował także dwa przedstawienia teatralne ("Lautréamont Sny" i "Makbet"). W kończącym się roku otrzymał w Londynie najważniejszą nagrodę za reżyserię operową – International Opera Award.

Bezpośrednim powodem naszego spotkania stała się najnowsza premiera Opery Narodowej – "Król Roger" Szymanowskiego/Iwaszkiewicza. To zarazem powrót Mariusza Trelińskiego po 18 latach do tej opery. Reżyser wraz z dramaturgiem Piotrem Gruszczyńskim – zaproszonym również do tego wydania MBK – na nowo odczytuje opowieść o (oryginalnie) średniowiecznym królu i jego spotkaniu z tajemniczym Pasterzem, który w finale okazuje się Dionizosem. Premierę z 2000 roku uznano za arcydzieło.

Treliński, Gruszczyński i Barbara Marcinik (fot. Wojciech Dorosz) Mariusz Treliński, Piotr Gruszczyński i Barbara Marcinik (fot. Wojciech Dorosz)

W jaki sposób Mariusz Treliński mierzy się z legendą jednej z pierwszych, wyreżyserowanych przez siebie oper? Co dzisiaj dla niego znaczy ta symboliczna historia Obcego, który burzy istniejący porządek? Kim w istocie może być ów Pasterz? O muzyce nie rozmawiamy, gdyż ta pozostaje od ponad 90 lat niezmiennie jedną z najważniejszych kompozycji w historii polskiej muzyki operowej, choć w zamierzeniu Karola Szymanowskiego miał to być raczej dramat muzyczny.

Przypominamy tę operę tuż przed rozpoczęciem Roku Stanisława Moniuszki, w którym naturalnie nade wszystko tego kompozytora, spośród polskich, będą przywoływały nasze teatry operowe. Figury natomiast Pasterza i Dionizosa pojawiają się w historii kultury w kontekście nadchodzących Świąt: Pasterza – w chrześcijański sposób rozumianego oraz Dionizosa – jako symbol wierzeń przedchrześcijańskich, a geneza Świąt Bożego Narodzenia wiąże się z nałożeniem na siebie tych dwóch tradycji.

Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania. 

Za tydzień – wydanie ostatnie MBK 2018, także operowe – w wieczór premiery w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny 
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 23.12.2018 
Godzina emisji: 21.08

Polecane