Chinka – Ślub – Carmen
Trzy krótkie tytuły i trzy premiery. W drugim czerwcowym wydaniu MBK opowiedzieliśmy o wybranych ostatnich warszawskich premierach teatralnych kończącego się sezonu 2017/2018.
Fragment plakatu promującego "Carmen" w reżyserii Andrzeja Chyry
Foto: mat. prasowe/Opera Narodowa

Zaczęliśmy od spotkania z aktorami Teatru Narodowego, w którym litewski mistrz reżyserii – Eimuntas Nekrošius – pracuje nad "Ślubem" Witolda Gombrowicza. To jego druga próba zmierzenia się z klasyką polskiego dramatu. Przed dwoma laty zrealizował w Teatrze Narodowym "Dziady". Nasze zaproszenie przyjęli Magdalena Warzecha, która nie ujawniła, w jakiej roli została obsadzona, oraz Grzegorz Małecki, występujący w roli Pijaka. Skoncentrujemy się więc na postaci Pijaka, która w wizji Nekrošiusa, o ile dobrze zrozumieliśmy, będzie miała cechy nie wyłącznie "pijackie". Bogata jest u nas tradycja wystawiania "Ślubu" – doliczyliśmy się pięćdziesięciu realizacji. Te, które znamy, różnią się, to oczywiste, ale wystarczy przywołać choćby Pijaka Zbigniewa Zapasiewicza w jednym z sześciu "Ślubów" Jerzego Jarockiego (1974) czy postać tę graną przez Wojciech Malajkata w spektaklu Jerzego Grzegorzewskiego (1998). Dla kolekcjonera "Ślubów" porównywanie ich wersji stanowi fascynujące zajęcie. Po raz pierwszy wszak będziemy mieli szansę zobaczyć w polskim teatrze ów dramat o "kościele międzyludzkim", realizowany przez zagranicznego autora. W jaką formę ostatecznie "ubierze" go, przekonamy się 15 czerwca.

W części drugiej audycji kontynuowaliśmy rozpoczęte w wydaniu poprzednim spotkanie z TR Warszawa. Naszymi gośćmi byli: Roman Pawłowski – kierownik artystyczny TR oraz młodzi reżyserzy – Jędrzej Piaskowski, który opowiedział jeszcze o spektaklu z ubiegłego sezonu pod tytułem "Puppenhaus Kuracja", i Klaudyna Hartung–Wójciak, pracująca nad premierą "Chinki". Oboje młodzi reżyserzy otrzymali w kolejnych latach nagrodę DEBIUT W TR, którą jest możliwość zrealizowania w tym teatrze premiery. Jędrzej Piaskowski za swój spektakl otrzymał nagrodę na 13. Festiwalu Raport w Gdyni, podczas którego w konkursie prezentowali swoje przedstawienia również reżyserzy doświadczeni już, mający znane nazwiska, jak na przykład Agata Duda-Gracz czy Mikołaj Grabowski. Teatr Grzegorza Jarzyny ma więc powody do dumy. Przy okazji opowiedzieliśmy m.in. o premierze przygotowywanej w nim na następny sezon.

Wspomnieliśmy również o premierze w Operze Narodowej, którą wyreżyserował Andrzej Chyra. To jedna z najsłynniejszych oper świata, czyli "Carmen" G. Bizeta (1875), której libretto powstało na podstawie noweli Prospera Mérimée (przed tygodniem rozmawialiśmy o "Lokisie" m.in. zainspirowanym przez prozę Mériméego). Po generalnej próbie "Carmen" Barbara Marcinik spotkała się z dramaturg tego spektaklu – Małgorzatą Sikorską–Miszczuk. Skupiłyśmy się na… plakacie do "Carmen", który intryguje, ale też symbolizuje pewien pomysł interpretacyjny reżysera tej opery. Nie byk jest na tym plakacie, ani choćby atrybut postaci tytułowej, lecz…
Kontynuując odliczanie, informujemy, że do 18. Festiwalu Dwa Teatry zostały już niecałe 3 tygodnie!
PS. Premiery dają jeszcze w tym sezonie między innymi: Teatr Ateneum i Nowy Teatr w Warszawie, a także Teatr Wybrzeże w Gdańsku.
***
Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 11.06.2018
Godzina emisji: 21.09