Dlaczego nauka muzyki jest marginalizowana?
2018-02-05, 19:02 | aktualizacja 2018-02-06, 14:02
Nie od dziś wiadomo, że edukacja muzyczna od najmłodszych lat ma bardzo pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Buduje wyobraźnię, pobudza kreatywność, uwrażliwia.
Posłuchaj
Tymczasem w Polsce od lat nauka muzyki jest marginalizowana – choćby w szkołach podstawowych. Na zajęciach muzycznych często uczy się suchych faktów, rzadko śpiewa, a już w wyjątkowych placówkach – gra na jakimś instrumencie.
– Trzylatki, które teraz do nas trafiły, nie reagują na muzykę, nie ruszają się, nie mówią. To są dzieci obrazu: bajka, komórka, laptop. Te dzieci nie mają powodu, by się odezwać. Jest to o tyle przykre, że muzyka, śpiewanie to naturalna potrzeba. Dostałam w tym roku kilka grup trzylatków, a te dzieci patrzą ze zdziwieniem na mnie. To znak czasów – mówi Joanna Kiełbiewska, muzyk i pedagog.
– Gra na instrumencie, muzykowanie, rozwija możliwości edukacyjne każdego człowieka. Nie chodzi o realizowanie ćwiczeń z podręcznika, zmuszanie do grania na instrumentach, które fałszują, czy śpiewanie piosenek przed grupą na ocenę. To powinno absolutnie zniknąć z polskich szkół – uważa Violetta Łabanow-Jastrząb, prezes fundacji "Muzyka jest dla wszystkich".
Jaki wpływ na dzieci ma ta sytuacja? Jak ją zmienić ? Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji.
***
Tytuł audycji: Reportaż w Trójce
Tytuł reportażu: "Muzykujmy"
Autora reportażu: Jakub Tarka
Data emisji: 5.02.2018
Godzina emisji: 18.13
kw/mk