Ekstremalna pogoda we Wszechświecie. Nowe odkrycie naukowców

Ekstremalna pogoda we Wszechświecie. Nowe odkrycie naukowców
Na oddalonej o 900 lat świetlnych od Ziemi planecie WASP-121 b jest naprawdę bardzo gorąco.Foto: Shutterstock/pryzmat

Astronomom z międzynarodowego zespołu naukowego udało się stworzyć prognozę pogody dla planety leżącej o 900 lat świetlnych od Ziemi. Pomógł w tym orbitalny teleskop Hubble'a. Jest to mały krok w kierunku zrozumienia i lepszego przewidywania zjawisk pogodowych na naszym własnym, ziemskim podwórku.

• Dzięki teleskopowi Hubble'a naukowcy mogą obserwować m.in. zmiany pogodowe na tzw. egzoplanetach.
  • Egzoplanety to planety okrążające gwiazdy inne niż Słońce.
  • Dzięki obserwacjom i wykorzystaniu modeli komputerowych odkryto dowody na istnienie potężnych cyklonów i innych zjawisk pogodowych na planecie podobnej do Jowisza.

Umieszczony na orbicie okołoziemskiej teleskop Hubble'a już od trzech dekad pomaga astronomom zajrzeć w odległe rejony wszechświata. Dzięki temu urządzeniu naukowcy przyjrzeli się ostatnio oddalonej o 900 lat świetlnych planecie o mało chwytliwej nazwie WASP-121 b. Ma ona rozmiar porównywalny z Jowiszem i jest położona bardzo blisko swojej macierzystej gwiazdy.

Planeta krąży tak blisko słońca, że to słońce odparowuje z jej atmosfery metale ciężkie. Czyli tam po prostu paruje żelazo, a magnez jest wręcz wyrywany z tej planety – tłumaczy obrazowo Rafał Grabiański z portalu Urania – Postępy astronomii.

Klimat nie do życia

Planeta WASP-121 b zasadniczo różni się od Ziemi. Ma kształt piłki do rugby, a jej okres obiegu wokół słońca, czyli ziemski rok, trwa tam zaledwie jeden dzień. Naukowcy postanowili przyjrzeć się bliżej warunkom pogodowym, panującym na tej odległej planecie. Informacje o temperaturze i składzie atmosferycznym, zgromadzone podczas kilkuletnich obserwacji, wrzucili do komputera, który przeprowadził odpowiednią symulację.

– Co w zasadzie nie zaskoczyło naukowców, zjawiska pogodowe na tej planecie są naprawdę bardzo ekstremalne – mówi gość Trójki.

Źródło: YouTube/HubbleWebbESA

Na co może nam się przydać prognoza pogody na planecie oddalonej o 900 lat świetlnych? – Na pewno taka obserwacja pomoże w dokonywaniu obserwacji kolejnych planet. A jak wiemy, niektóre egzoplanety są podobne do Ziemi i życie rzeczywiście może tam występować. Więc prognozowanie pogody na takich planetach już byłoby dla nas bardzo interesujące – przekonuje Rafał Grabiański.

Ekstremalna pogoda we wszechświecie (Trójka przed południem)