Życie na Marsie – nowe odkrycia amerykańskich naukowców

Życie na Marsie – nowe odkrycia amerykańskich naukowców
Naukowcy z Pensylwanii postanowili szukać nowych śladów wody na Marsie. Foto: Shutterstock/SergeyDV

W przeszłości na Marsie mogło istnieć więcej rzek, niż dotychczas przypuszczano, a planeta nie okresowo, ale długotrwale była ciepłym i nadającym się do zamieszkania miejscem – do takich wniosków doszli naukowcy z Pensylwanii.

• Mars jest najlepiej poznaną przez człowieka planetą pozaziemską. Wciąż jednak kryje przed nami dużo tajemnic, a naukowcy co jakiś czas prezentują nowe odkrycia.
  • Badacze są niemal pewni co do tego, że Mars był w przeszłości planetą nadającą się do zamieszkania. Nie wiadomo jednak, czy rozwinęło się tam życie.
  • Naukowcy z Uniwersytetu w Pensylwanii postanowili szukać osadów rzecznych w marsjańskich kraterach.

O tym, że na Czerwonej Planecie występują starożytne osady rzeczne, wiadomo od dawna. Amerykańscy badacze przyjęli jednak założenie, że woda mogła istnieć nie tylko tam, gdzie dziś widać tak zwane grzbiety rzeczne, ale także w marsjańskich kraterach.

– Naszym głównym celem było zlokalizowanie osadów rzecznych występujących na całej powierzchni Marsa – mówi planetolog Ben Cardenas z Uniwersytetu w Pensylwanii. – Stworzyliśmy symulacje w formie modelu komputerowego z uwzględnieniem kilku specyficznych warunków, które zgodnie z naszymi przewidywaniami mogą występować na kraterach, szczególnie jeśli chodzi o kierunki wiatru. Stwierdziliśmy, że jeśli będziemy się koncentrować tylko na formach ukształtowania terenu, w których zachował się kształt rzeki, możemy pominąć osady rzeczne, które przyjęły inne formy na całej planecie – dodaje naukowiec.

Mars gościnny, ale nie dla ludzi

Interpretacja osadów rzecznych pozwala zrozumieć, jak przedstawia się geologiczna historia Marsa. Rzek mogło być więcej, niż do tej pory zakładano, a większość osadów mogła powstać w okresie, kiedy warunki dla istnienia życia na planecie były sprzyjające. Trzeba dodać, że nie chodzi tu bynajmniej o życie ludzkie.

– Mamy taki skrót myślowy, że gdy myślimy o życiu, to myślimy o warunkach idealnych dla człowieka. Ale dla mikroorganizmów, dla bakterii, te warunki nie muszą być aż tak idealne – wyjaśnia Rafał Grabiański z portalu Urania Postępy Astronomii.

Gość Trójki zwraca też uwagę na zmieniające się podejście do badania Marsa. – O ile na początku szukaliśmy śladów potwierdzających, że na Marsie mogły istnieć warunki sprzyjające życiu, to teraz już idziemy o krok dalej. Próbujemy znaleźć biosygnatury, czyli takie ślady w skałach, które wskazują na to, że to życie istniało.

Naukowcy już teraz w zasadzie nie mają wątpliwości co do tego, że Mars był w przeszłości planetą nadającą się do zamieszkania. Wciąż jednak nie ma dowodów potwierdzających, że na Czerwonej Planecie kiedykolwiek istniało życie.

Życie na Marsie – nowe odkrycia amerykańskich naukowców (Pora na Trójkę)