Gry komputerowe przyszłością edukacji? Na pewno mogą być przydatne!

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Gry komputerowe przyszłością edukacji? Na pewno mogą być przydatne!
Coraz większą popularnością cieszą się rozbudowane gry fabularne, będące zdecydowanie czymś więcej niż zwykła strzelankąFoto: Shutterstock/Gorodenkoff

Gry komputerowe przez bardzo długi czas były postrzegane jako psujący postawę i wzrok złodzieje czasu. Jednak wraz z postępem technologii, gdy stają się coraz bardziej złożone, mogą przemycać wiedzę, jak i uczyć np. logicznego myślenia. Czy gry mogą być przydatne w edukacji?

  • Badacze wskazują, że wbrew powszechnym opiniom gry komputerowe mogą być bardzo przydatne w nauczaniu
  • Niektóre gry komputerowe zwracają uwagę graczy np. na kwestie filozoficzne, w trakcie rozgrywki stawiając ich przed wyborami, które nie są jednoznaczne

Nauka jako gra

– Mówiąc o grach komputerowych w edukacji, istotne jest rozróżnienie trzech elementów. Po pierwsze powstają gry edukacyjne przeznaczone dla dzieci, które np. uczą ich matematyki czy słówek z angielskiego. Innym pomysłem jest gamifikacja, czyli takie zmienianie sposobu nauki, aby przypominała pewne elementy z gier, jak dawanie trofeów bądź dawanie punktów za zdobywanie nowej wiedzy – tłumaczy Aleksandra Prokopek, członkini Ośrodka Badań Groznawczych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Ostatnim elementem może być wiedza i nauka, którą pozyskujemy z gier, które postrzegamy jako czysto rozrywkowe – wskazuje.

Gra w filozofię

– Z tego, co wskazują badacze zajmujący się kwestią edukacji w grach, gry codziennie oglądane przez młode osoby uczą refleksu, koordynacji oko-ręka (kiedy musimy szybko reagować), współpracy zespołowej (gry w trybie multiplayer), zdrowej rywalizacji, orientacji przestrzennej (kiedy musimy odnaleźć się na mapie). Z całą pewnością uczą też logicznego myślenia czy alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów – wylicza Trójkowy gość. – Uczą zarządzania zasobami, ale też potrafią przekazywać różne idee, nawet idee filozoficzne – zapewnia.

– Pamiętajmy, że nie chodzi tylko o młode osoby. Z ostatnich badań wynika, że średni wiek graczy w przypadku niektórych tytułów sięga nawet 37 lat – dodaje.

Niejednoznaczne wybory

– Myślę, że gry mogą też bardzo zachęcać do edukacji, motywować, żeby w końcu przysiąść do tej nauki. Jest tak, ponieważ dają one coś, co jest w edukacji bardzo potrzebne: odpowiedź zwrotną, wskazującą, że wykonaliśmy coś pozytywnie – wskazuje rozmówczyni Katarzyny Cygler. – Bliskie memu sercu są te gry, które zwracają naszą uwagę na kwestie filozoficzne, np. zmuszając nas do wyborów, nie zawsze w 100 procentach jasnych. Nie zawsze wskazujące, co jest dobre, a co złe – przyznaje.

Przeczytaj także


Posłuchaj

7:06
Na ile gry komputerowe mogą być pomocne w procesie edukacyjnym młodego człowieka? (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Aleksandra Prokopek (członkini Ośrodka Badań Groznawczych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego)
Data emisji: 16.02.2023
Godzina emisji: 14.33

pr

Polecane