Rola aktywnego wypoczynku w wychowaniu i rozwoju dzieci i młodzieży

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Rola aktywnego wypoczynku w wychowaniu i rozwoju dzieci i młodzieży
Jakie wyzwania stoją przed rodzicami i organizatorami wypoczynku w obecnej sytuacji? Co zrobić, aby czas ferii był dla młodych ludzi wartościowy?Foto: Shutterstock

Trwają kolejne ferie w trudnym czasie pandemii. Jakie wyzwania stoją przed rodzicami i organizatorami wypoczynku w obecnej sytuacji? Co zrobić, aby czas ferii był dla młodych ludzi nie tylko czasem relaksu, ale też zdobywania nowych umiejętności, zwłaszcza społecznych doświadczeń, kontaktów i przyjaźni? Co zrobić, by budził ciekawość świata, pasję i chęć do zdobywania wiedzy?

Zagadnieniu przyjrzeliśmy się z perspektywy doświadczeń organizacji od lat działających na rzecz najmłodszych. Towarzystwo Przyjaciół Dzieci ma ponad stuletnie tradycje w organizacji aktywnego wypoczynku. Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej opiera swoją działalność na polskich tradycjach i historii oraz wzorcach osobowych. Fundacja Podaj Dalej im. doktora Piotra Janaszka z Konina, która od lat organizuje wypoczynek dla dzieci z niepełnosprawnościami z całej Polski.

TPD: bezpiecznie i atrakcyjnie

– Wiem, że jest bardzo dużo zachorowań, ale też nauczyliśmy się żyć z pandemią i organizować to życie tak, aby było ono bezpieczne dla dzieci. Jeśli chodzi o wyjazdy zimowe na obozy, TPD nie organizuje ich bardzo dużo, ale zimowiska odbywają się we wszystkich województwach – mówi pedagog Jolanta Szklarska z Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. – Staramy się, żeby ten wypoczynek był dla dzieci jak najbardziej bezpieczny, ale też jak najbardziej atrakcyjny. Bo zdajemy sobie sprawę z tego, że ten czas jest dla dzieci bardzo trudny: mają obawy, że ktoś z rodziny zachoruje, albo oni sami zachorują. Troszczymy się więc o to, żeby czas wolny, spędziły jak najbardziej przyjemnie i atrakcyjnie. Dzieci mają zorganizowane zajęcia: często chodzą na basen, do kina. Żeby było bezpiecznie, wyjścia w miejsca publiczne są zorganizowane tak, by tylko nasze grupy miały wtedy zajęcia – tłumaczy.

ZHR: odnaleźć równowagę

– Pod wieloma tematami poruszonymi przez panią Szklarską możemy się podpisać – przyznaje Barbara Sobieska, rzecznik prasowy Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej. – Dla nas najważniejsze jest odnalezienie równowagi, optymalne dostosowanie działań, żeby pogodzić bezpieczeństwo, które jest najważniejsze, z rozwojem dzieci – wskazuje.

Przeczytaj także


– Naszą działalność opieramy na pracy śródrocznej, cotygodniowych zbiórkach i zajęciach. Ale pamiętamy też o feriach, wakacjach, kiedy są dłuższe przerwy, aby nasi członkowie ten czas mogli spędzić w sposób atrakcyjny, zgodny z metodą, wg której działamy: poprzez wyjazdy, zajęcia, gry terenowe, aktywności manualne, wspólne śpiewanie, granie – wylicza. – Musimy pamiętać, że wiele z tych możliwości dzieci utraciły z powodu przeniesienia działalności w strefę zdalną – dodaje.

Fundacja Podaj Dalej: bardzo aktywny wypoczynek

– My w województwie wielkopolskim już jesteśmy po zakończeniu wypoczynku zimowego. To był czas bardzo radosny, ale z zachowaniem bezpieczeństwa, dostosowaniem do sytuacji pandemicznej. Dzieci, które uczestniczyły w bardzo aktywnym wypoczynku, to dzieci z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną – opisuje pedagog Anna Rosiak-Walczak z Fundacji Podaj Dalej im. doktora Piotra Janaszka.

– Czas w Osadzie Janaszkowo, w której prowadzimy zajęcia i wypoczynek był zorganizowany dwojako. Mieliśmy grupę dzieci, które uczestniczyły w tzw. wsparciu wytchnieniowym – było to wytchnienie dla rodziców i opiekunów, ale też zorganizowany w sposób atrakcyjny czas dla dzieci. Miały opiekę, ale także zajęcia rozwijające wszelakie umiejętności, wprowadzaliśmy też elementy terapii. To był czas wypoczynku, ale mimo wszystko czas działań, które są dla nich niezbędne i pomagają w dążeniu do większej samodzielności czy to prawidłowego rozwoju – wyjaśnia. – Mieliśmy też pięcioosobową grupę dzieci i młodzieży, która postanowiła spędzić ferie bardzo aktywnie. Uczestniczyli w tygodniowym zjeździe w Osadzie Janaszkowo, gdzie mieli zajęcia z fizjoterapeutą, pedagogiem specjalnym, ale też zajęcia grupowe z trenerem aktywnej rehabilitacji na basenie. Więc ten czas poświęcili na rzeczy, które w roku szkolnym są sporadyczne, a niezbędne do ich prawidłowego funkcjonowania – mówi.


Posłuchaj

49:50
Pandemia, ferie, dzieci: jak to bezpiecznie połączyć? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Elżbieta Korczyńska
Goście: Jolanta Szklarska (pedagog, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci), Anna Rosiak-Walczak (pedagog, Fundacji Podaj Dalej im. doktora Piotra Janaszka), Barbara Sobieska (rzecznik prasowy Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej)
Data emisji: 31.01.2022
Godzina emisji: 21.08

pr

Polecane