Rewolucja w kodeksie drogowym. Zmiany sprawiedliwe dla wszystkich?
2013-11-27, 14:11 | aktualizacja 2013-11-29, 08:11
Inspekcja Transportu Drogowego straci możliwość fotografowania aut z nieoznakowanych samochodów. Przyłapani przez fotoradar nie będą karani punktami, m.in. takie zmiany w kodeksie drogowym proponuje koalicja PO-PSL.
Posłuchaj
Wszystkie fotoradary stacjonarne znajdą się pod kontrolą ITD. Jednocześnie Inspekcja straci prawo do robienia zdjęć aut z ukrycia i przy pomocy swoich samochodów. Czy punkty karne znikną? Nie. Ale w ten sposób będzie nas mogła karać tylko policja. Stawki kar pieniężnych pójdą w górę, będą stanowić procent średniej pensji. Na przykład przekroczenie prędkości o 50 km/h będzie skutkowało karą w wysokości 20 proc. średniej krajowej, czyli będzie wynosić ok. 750 zł.
Więcej dyskusji z cyklu "Za, a nawet przeciw" znajdą Państwo tutaj >>>
- Najważniejsza jest nieuchronność kary, nie będzie nikogo, kogo ta kara mogłaby ominąć. Kierowcy chronieni immunitetem też będą objęci systemem - mówi poseł PO Stanisław Żmijan. I dodaje, że statystyki bezpieczeństwa na polskich drogach wciąż są zatrważające. - W ciągu ostatnich 10 lat zrobiliśmy wiele, żeby jej poprawić. Ta ustawa też ma w tym pomóc - twierdzi gość programu Kuby Strzyczkowskiego. Według niego pieniądze z kar, które zapłacą kierowcy, zostaną przeznaczone przede wszystkim na działania związane z poprawą bezpieczeństwa i stanu technicznego dróg.
Przeciwnego zdania jest poseł SLD Leszek Aleksandrzak. - Pomyłką jest wprowadzanie mandatów bez punktów karnych. Dla ludzi bogatych taka kara nie będzie miała żadnego znaczenia, a dla biedniejszych będzie stanowić olbrzymi problem - mówi poseł. Jego zdaniem ta zmiana służy tylko zasileniu budżetu w dodatkowe pieniądze. - Wprowadzamy dualizm, policja każe punktami, a zdjęcie z fotoradaru nie będzie pociągało za sobą takiej kary. Prawo powinno być jasne, zrozumiałe i jednakowe dla wszystkich - podsumowuje parlamentarzysta.
W dyskusji z udziałem słuchaczy wzięli udział także: prof. Ryszard Stefański (ekspert ds. ruchu drogowego z Uczelni Łazarskiego), Rajmund Nierychło (Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Transportu Samochodowego w Katowicach), Maciej Wroński (Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), Rafał Jańczuk (Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych).
Komentarze do audycji można dodawać na naszym profilu na Facebooku "Trójka - Program 3 Polskiego Radia".