Efekt Guggenheima, czyli jak zwiększyć atrakcyjność miasta

Otwarcie Muzeum Guggenheima w Bilbao w 1997 roku było kluczowe dla kulturalnej, architektonicznej i ekonomicznej przemiany miasta. Ma to nawet swoją nazwę: efekt Guggenheima.

Efekt Guggenheima, czyli jak zwiększyć atrakcyjność miasta

Muzeum Guggenheima w Bilbao

Foto: Katarzyna Borowiecka

Efekt Guggenheima, czyli jak zwiększyć atrakcyjność miasta (Radiowy dom kultury/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Zaprojektowany przez kanadyjskiego wizjonera Franka Gehry'ego budynek Muzeum Guggenheima w Bilbao jest jednym z najważniejszych osiągnięć architektonicznych ostatnich trzech dekad. Kształt budynku nieprzypadkowo przypomina statek.

– To nawiązanie do przeszłości tej części miasta. W latach 60. i 70. była tu świetnie prosperująca stocznia, ale lata 80. przyniosły poważny kryzys. Stocznie oraz zakłady przemysłu ciężkiego upadły. Władze Kraju Basków opracowały plan regeneracji Bilbao, który bardzo odpowiadał nowojorskiemu Muzeum Guggenheima, szukającemu nowej lokalizacji w Europie – tłumaczy w rozmowie z Katarzyną Borowiecką Marga Meoro, dyrektor ds. komunikacji w muzeum.

"Efekt Guggenheima" oznacza rozwój turystyki. W ciągu roku wspomniane muzeum odwiedza milion osób, z czego 70 procent stanowią zagraniczni turyści. Bilbao jest uznawane za jedną z trzech stolic Basków. Tą administracyjną jest Vitoria – ze względu na położenie i ośrodki polityczne porównywana do Madrytu. Bilbao to zaś baskijski Londyn, czyli centrum gospodarcze i ekonomiczne. Z kolei San Sebastian, charakteryzujące się kulturalną i światową atmosferą, zestawiane jest z Paryżem.

W ostatnim ze wspomnianych miast kończy się właśnie 61. edycja uznanego międzynarodowego festiwal filmowego. W sobotę wieczorem poznamy laureatów tej imprezy.

Do słuchania "Radiowego domu kultury" zapraszamy w każdą sobotę o godz. 12.05.