Wszystko zaczyna się od… zapachu

Wiedzę o zapachach od lat wykorzystują specjaliści od marketingu. Supermarkety przy wejściu umieszczają piekarnie, ponieważ zapach świeżo upieczonego chleba kojarzy się z domem i bezpieczeństwem, sprawia, że klienci robią się głodni i kupują więcej niż zamierzali.

Wszystko zaczyna się od… zapachu

Foto: Fot.: Glow Images/East News

Wszystko zaczyna się od …zapachu (Obieg otwarty/ Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Zmysł węchu ma dużo wspólnego z emocjami i pamięcią, a decyzje podejmujemy kierując się m.in. doświadczeniem, wiedzą i emocjami. Profesor Ewa Czerniawska, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego, przywołuje holenderskie badania, w których poproszono ochotników, by wypisywali co mają zamiar robić po zakończeniu badania, następnego dnia, w ciągu tygodnia.

- Część robiła to w otoczeniu bezzapachowym, a część w otoczeniu zapachu cytrusowego środka czyszczącego. Okazało się, że ci, którzy byli w tym bardzo lekkim zapachu istotnie częściej pisali, że mają zamiar sprzątać, porządkować - referuje wyniki badania rozmówczyni Agnieszki Stępień.
Psycholog wyjaśnia, że właściwie dobrany zapach może zmniejszyć stres. Dlatego w niektórych gabinetach dentystycznych, w poczekalniach rozpylane są zapachy cytrusowe, które mają tendencję do poprawiania nastroju. Pod kierunkiem prof. Czerniawskiej powstała ostatnio interesująca praca magisterska. - Moja magistrantka sprawdzała czy otoczenie zapachowe może wpływać na tendencje do współpracy z innymi ludźmi - opowiada gość Trójki.

Czy zapachy przyjemne motywują nas do efektywniejszej współpracy? Odpowiedź znajdą Państwo w nagraniu audycji. Zapraszamy.
Audycji "Obieg otwarty" można słuchać w poniedziałki o godzinie 7.40, w porannym paśmie "Zapraszamy do Trójki".
(ed)