Samochód bez tajemnic. Poznaj odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Samochód bez tajemnic. Poznaj odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania
Warszawa M20-57Foto: Wikipedia/CC/János Tamás

- Kolekcja zaczęła powstawać w latach 70., kiedy te stare samochody były uważane za coś zupełnie niepotrzebnego - opowiada twórca Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach.

Posłuchaj

Samochód (Reportaż/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

W cenie są samochody, które przeżywają drugą młodość. Jednym z nich jest Syrena Sport. Powstała w 1960 roku trochę przez przypadek. Ówczesna dyrekcja FSO (Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu) postanowiła przetestować możliwość zastąpienia karoserii ze stali tworzywem sztucznym. A to w ramach oszczędności deficytowej stali i obniżenia kosztów produkcji.

Był tylko jeden egzemplarz tego pojazdu. Bo przecież dwumiejscowy coupe nie pasował do siermiężnego, socjalistycznego krajobrazu. Samochód był zbyt zachodni. Co ciekawe, auto wywołało większe zainteresowanie za granicą niż w kraju, a zachodnia prasa pisała w superlatywach o jego niezwykłym kształcie. W końcówce lat 70-tych roku prototyp Syreny Sport został zniszczony podczas opróżniania magazynów FSO. Albo przez głupotę, bo nikt wtedy nie przykładał wagi do czegoś takiego, jak historia motoryzacji, albo z prozaicznego powodu, że brakowała w magazynie miejsca.

Reportaż w Trójce - słuchaj, kiedy chcesz >>>

Po latach postanowiono zrekonstruować samochód, który tak zachwycił fachowców. Choć było ciężko, bo nie zachowały się plany konstrukcji. Czy samochód może jeździć sam? Czy paliwem napędowym może być ciekły azot? Czy można odtworzyć legendę polskiej motoryzacji? Zapraszamy do wysłuchania reportażu "Samochód" Magdy Skawińskiej.

"Reportaży " na antenie Trójki można słuchać od poniedziałku do czwartku o godz. 18.15.

Polecane