Anty-bollywood i tragiczne love story
2013-03-10, 18:03 | aktualizacja 2013-03-16, 11:03
- Ten film pokazuje zarówno piękno Indii, jak i dramaty, które ten wielki kraj rozszarpują. Różniące głównych bohaterów pochodzenie społeczne prowadzi do tragedii - mówi o filmie Artur Liebhart.
Posłuchaj
Już w 1979 roku po powieść "Tessa d'Urberville. Historia kobiety czystej" Thomasa Hardy'ego sięgnął Roman Polański. Tytułową rolę w filmie "Tess" zagrała Nastassja Kinski.
- Tym razem angielski reżyser Michael Winterbottom swoją adaptację przeniósł do współczesnych Indii. Zarówno tych pięknych i kolorowych, jak i tych tragicznie rozdartych między tradycyjną i nowoczesną strukturą społeczną - mówi o filmie Artur Liebhart z Against Gravity.
Film "Triszna. Pragnienie miłości" to piękna, delikatna i zmysłowa dziewiętnastoletnia Hinduska o imieniu Triszna (w tej roli Freida Pinto, znana z filmu "Slumdog. Milioner z ulicy") mieszka wraz z rodziną w Osian - małej wsi w hinduskim Radżastanie. Pielęgnując tradycyjny model życia, Triszna jest przywiązana do rodziny, ale żyjąc według utartych w Indiach społecznych zasad i schematów, nie do końca je akceptuje. Pewnego dnia, podczas wieczoru tradycyjnych hinduskich tańców, w leżącym nieopodal jej wioski hotelu poznaje Jaya Singha (w tej roli Riz Ahmed, "Droga do Guantanamo"). Przystojny i bogaty dwudziestoletni Hindus, wykształcony w Wielkiej Brytanii, zawitał tam z przyjaciółmi podczas ostatniego dnia ich wspólnych hucznych wakacji.
- Wydaje mi się, że Polańskiemu zależało na bliskiej adaptacji, dlatego dosyć wiernie przeniósł powieść na ekran. Winterbottomowi chodziło o coś innego, o pokazanie autentyczności i ponadczasowości tej historii - porównuje filmy gość Ryszarda Jaźwińskiego .
Jay jest spełnieniem marzeń Triszny. Za chwilę zostanie menadżerem jednego z hoteli ojca w Radżastanie, ale nie ma do tego większego zapału, gdyż wolałby się bawić i pracować na własną rękę. Jay zakochuje się w czarującej Trisznie, bo jest ona dla niego uosobieniem czystości, piękna i zmysłowości tradycyjnych Indii, z którymi chciałby ponownie się zjednoczyć. Gdy po wypadku samochodu dostawczego ojciec Triszny traci źródło utrzymania, Jay proponuje jej dobrze płatną pracę w ekskluzywnym hotelu, który w imieniu ojca prowadzi. Wyjazd z rodzinnego domu jest dla Triszny szansą na nowe życie, które wciąga ją bez opamiętania.
Czym wyróżnia się ścieżka dźwiękowa do filmu? Posłuchaj całej rozmowy!
Więcej rozmów Ryszarda Jaźwińskiego z aktorami i ludźmi świata filmu znajdziesz na podstronach "Fajnego filmu" oraz "Trójkowo, filmowo" >>>
W dalszej części audycji:
- Małgorzata Borychowska zapraszała na film "Tabu" , a Gabriela Muskała na "Być jak Kazimierz Deyna" , w którym gra matkę głównego bohatera;
- Janusz Zaorski mówił o realizacji filmu "Syberiada polska" ;
- archiwalny fragment rozmowy z Danutą Szaflarską , uhonorowaną Orłem za całokształt dorobku.