Polak potrafi! Także pozytywnie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Polak potrafi! Także pozytywnie
Foto: Glow Images/East News

Jeśli mowa o polskich produktach przysłowie "cudze chwalicie, swego nie znacie" sprawdza się - niestety - w dużej mierze. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z sukcesów osiąganych przez polskie marki, a rządzący nie widzą potrzeby ich promowania i rozwoju.

Posłuchaj

"Za, a nawet przeciw" o sile polskich produktów
+
Dodaj do playlisty
+

Autobusy Solaris, napój energetyczny Black, wędliny, okna, sprzęt chirurgiczny, gry komputerowe, sztuczne przynęty wędkarskie. Znanych jest przynajmniej kilka polskich produktów, które osiągnęły sukces na zagranicznych rynkach lub zdeklasowały zagraniczną konkurencję na rynku polskim. Po ponad 20 latach kapitalizmu doczekaliśmy się marek, które mogą konkurować z zagranicznymi, ale wciąż narzekamy!

- Polacy nie mają świadomości jak wiele naszych marek jest już na rynkach zagranicznych i jak dobrze sobie radzą. Prawdopodobnie jest to spowodowane małą reklamą na rynku polskim. Polskie firmy obuwnicze, szyjące bieliznę i galanterię skórzaną udowadniają, że polskie jest naprawdę dobre i modne . Może trzeba zmienić to negatywne przysłowie "cudze chwalicie, swego nie znacie" - komentuje w Trójce Iwona Świerczewska-Gutowska , prezes Fundacji Polskie Marki.

W rozmowie z Kubą Strzyczkowskim Piotr Nowjalis, wiceprez CCC, wyjaśnia, że jego firma potrzebowała 13 lat, by zdobyć 18 proc. udziału w polskim rynku obuwniczym i zacząć podbijać rynki zagraniczne. - CCC jest urzeczywistnieniem amerykańskiego mitu "od zera do bohatera" , jej założyciel Dariusz Miłek zaczynał jako handlarz na targowisku. Żelazny upór i konsekwencja sprawiła, że nie dał się zniechęcić do inwestowania w sklepy detaliczne - wyjaśnia. Na czym polega tajemnica sukcesu? Posłuchaj całej rozmowy!

Zbigniew Żurek, wiceszef Business Centre Club podkreśla, że w osiągnięciu sukcesu pomagają Polakom cechy narodowe: przedsiębiorczość, rzutkość, odwaga, zdolność nieszablonowego myślenia. Jesteśmy lepsi, niż sami o sobie myślimy. Jednak zapał i talent nie zawsze wystarczą. - Nasze firmy wciąż należą do wagi piórkowej. Nie udało nam się do tej pory wytworzyć światowej marki. Problemem są najczęściej pieniadze . Rządzący powinni pomyśleć o tym, by w kolejnych budżetach przeznaczać więcej na badania i rozwój. Obecnie jest to pół procenta, to katastrofa - mówił w audycji "Za, a nawet przeciw" .

Dlaczego wiele polskich marek zostało sprzedane inwestorom zagranicznym? Jaki jest związek między popularnością marek a wizerunkiem danego kraju w świecie? Posłuchaj całej audycji, w której wypowiadali się także słuchacze Trójki oraz goście: Łukasz Stępniak - redaktor naczelny magazynu "Rynek Spożywczy" i serwisu portalspozywczy.pl, Dariusz Pachla - wiceprezes zarządu LPP, Sekretarz Generalny Krajowej Izby Gospodarczej - Marek Kłoczko .
Zachęcamy także do przeczytania artykułu Szymona Krawca i Tomasza Molgi "Polacy kontra reszta świata" w numerze 5/2013 (1562) tygodnika "Wprost"..

Zobacz wyn iki sondy:

Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku w samo południe. Zapraszamy.

Polecane