Terror i radość Makavejeva

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Terror i radość Makavejeva
Kadr z filmu "Sweet Movie” Foto: Fot.: mat. prasowe festiwalu Nowe Horyzonty

- Nasza młodość była pełna dziwnych wydarzeń. Czułem, że jestem częścią bardzo szerokiej rodziny bardzo różnych ludzi. Jako studenci z pasją oglądaliśmy filmy z różnych krajów i mieliśmy poczucie, że świat jest różnorodny - mówi Dušan Makavejev, enfant terrible środkowoeuropejskiego kina.

Posłuchaj

"Klub Trójki" - 24 lipca 2012
+
Dodaj do playlisty
+

Jedną z rewelacji tegorocznych Nowych Horyzontów jest retrospektywa Dušana Makavejeva, pochodzącego z Serbii mistrza kina jugosłowiańskiego. Bezkompromisowy twórca był gościem Jerzego Sosnowskiego w "Klubie Trójki". Reżyser opowiadał o konstruowaniu swoich najważniejszych filmów, poszukiwaniu zabawnych momentów i piękna oraz tworzeniu momentów dramatycznych. - Lata 70. to czas rozkwitu nawet w bloku socjalistycznym. Wierzę, że nawet te ciężkie systemy miały swój własny oddech - mówi Makavejev.

Z powodów politycznych jego twórczość przez lata nie była pokazywana w Polsce. Zderza w swoich filmach rozmaite ideologiczne wmówienia z rzeczywistością ciała i zmysłów. Jest rubaszny i szyderczy. W kultowym obrazie "Sweet Movie” (polecamy go w naszym subiektywnym przewodniku) pokazał – w latach 70. – archiwalne materiały z ekshumacji grobów polskich oficerów w Katyniu, ale prowokacyjnie zderzył je ze zdjęciami z orgii wiedeńskich akcjonistów.
Reżyser w rozmowie z Jerzym Sosnowskim wspominał lata studiów, m.in. zajęcia z psychopatologii, w ramach których odwiedzał szpitale dla osób umysłowo chorych. - Byli tam ludzie skuci w łańcuchy, związane kobiety. Pamiętam te dwa szpitale - dla kobiet i dla mężczyzn - jako ostateczny horror, który da się zobaczyć - opowiadał reżyser.

- Terror i radość to dwa wątki, które w całym kinie Makavejeva od samego początku są nieodłącznie ze sobą związane - mówił Stanisław Liguziński, krytyk filmowy. Jakub Majmurek tłumaczył, że Makavejev za Wilhelmem Reichem próbuje analizować to, w jaki sposób pragnienie kształtuje pole społeczne. - Konwencja eseju filmowego to ulubiony sposób jego wypowiedzi. Wszystkie filmy Makavejeva są ćwiczeniami intelektualnymi, pewnymi zadaniami do wykonania, które mają wyprodukować jakiś rodzaj wiedzy i to jest bardzo ważne w jego twórczości - podkreślił gość Trójki.

Jak reżyser dotarł do zdjęć z Katynia i jaką funkcję w filmie im nadał, dowiesz się słuchając całej rozmowy z Dušanem Makavejevem oraz krytykami filmowymi. Zapraszamy na Trójkowe relacje z festiwalu Nowe Horyzonty - szczegółowy rozkład jazdy TU<<.

Polecane