Coetzee - Teatr

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Coetzee - Teatr
Zdjęcie z prób do opery "Slow Man"Foto: źr. malta-festival.pl

COETZEE – TEATR – to temat tego wydania Klubu. Noblista (2003) – JOHN MAXWELL COETZEE gościł od ub. czwartku w Poznaniu na MALTA FESTIVAL POZNAŃ oraz na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza, której to uczelni jest od wczoraj Doktorem Honoris Causa.

Dziś, kiedy pisarz opuścił już Polskę, w dwa dni po zakończeniu Festiwalu, proponuję bliższe przyjrzenie się relacji: proza południowoafrykańskiego (mieszka w Australii) pisarza – zainteresowanie nią ludzi teatru.
Na Malcie obejrzeliśmy prapremierę opery Coetzee’go i Nicolasa Lensa – „Slow Man” („Powolny Człowiek”). Po premierze spotkałam się z reżyserką opery – MAJĄ KLECZEWSKĄ i z DOROTĄ SEMENOWICZ. Dziś – przedstawiam zapis naszej rozmowy. O muzyce Lensa opowie krytyk, redaktor Dwutygodnik.com – także reżyser oper – TOMASZ CYZ.


Wcześniej, do teatru prozę Noblisty wprowadził Krzysztof Warlikowski ( w „(A)pollonii”, „Końcu” i „Opowieściach Afrykańskich wg Szekspira”). Przed festiwalem o zainteresowaniu Nowego Teatru K.Warlikowskiego autorem „Powolnego Człowieka” rozmawiałam z dramaturgiem tego teatru – PIOTREM GRUSZCZYŃSKIM. Ta rozmowa stanowi znaczący kontekst dla tego, czego doświadczyliśmy na Malcie (w kontaktach z Noblistą i jego prozą oraz operą).

Fragment Uwertury do opery „Powolny człowiek” cytujemy dzięki uprzejmości Malta Festival Poznań.

Zapraszam. To – specjalne wydanie Klubu, zarazem P.S. do naszych audycji z Festiwalu.

Baszka Marcinik przy współpracy Wojtka Dorosza.

Polecane