Prawdziwa kiełbasa to dobro luksusowe

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Prawdziwa kiełbasa to dobro luksusowe
Foto: Fot.: Glow Images

Andrzej Faliński (dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji): Produkty żywnościowe z najniższych półkach są tyle warte, ile kosztują, czyli bardzo mało.

Posłuchaj

"Za, a nawet przeciw" 29.05.2012
+
Dodaj do playlisty
+

W 2004 roku przestały być obowiązkowe polskie normy na wyroby mięsne i wędliniarskie, które zmuszały producentów do trzymania jakości. Obowiązywać zaczęły o wiele mnie rygorystyczne normy unijne.
Kontrolerzy żywności alarmują, że mamy coraz mniej kiełbasy w kiełbasie. Pogoń za zyskami powoduje, że do wędliniarskiej produkcji wchodzą technologiczne rozwiązania, które fundują nam produkty, które wędlinę przypominają tylko z wyglądu. Do kiełbasy trafia przede wszystkim MOM, czyli mięso oddzielane mechanicznie. Szkielet przeciśnięty przez sita różnej wielkości pod wysokim ciśnieniem, skóry wieprzowe, tłuszcz i elementy świńskich głów. Na koniec przyprawy i związki chemiczne, które absorbują wodę.
–  To jest kwestia piekielnej konkurencji i handlowego dzielenia oferty, między innymi żywnościowej, na różnego rodzaju poziomy jakościowo-produktowe – mówił Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Gość Trójki uważa, że problem można rozwiązać uporządkowując receptury, nazewnictwo i  zapewniając dostęp do informacji.  – Tak, żeby klient wiedział, co kupuje – podkreślał.
Prof. Krzysztof Krygier z Wydziału Nauk Żywności  SGGW, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, wskazywał, że ani w Polsce, ani w Unii Europejskiej nie ma definicji, co to  jest szynka, kiełbasa, parówka itd.  Ekspert podkreślał, że najdroższym składnikiem produktów wędliniarskich jest mięso.  – Więc w popularnych wędlinach je się rozcieńcza. I to jest w jakimś sensie usprawiedliwione, o ile konsument o tym wie – mówił profesor.
W audycji wypowiadali się także: Dorota Krzyżanowska, zastępca  Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Jacek Sadowski, prezes DEMO Effective Launching.

"Za, a nawet przeciw" słuchać można na antenie Trojki od poniedziałku do czwartku, w samo południe.

(pg)

Polecane