Kryzys to najlepszy czas na inwestycje

Jeśli nic nie robisz to tracisz. Polskie firmy powinny zacząć mocno inwestować, w ten sposób mają szansę zyskać przewagę na rynku.

Kryzys to najlepszy czas na inwestycje

Foto: Glow Images/East News

Bardzo Ważny Projekt 28 marca 18.45
+
Dodaj do playlisty
+

W "Bardzo Ważnym Projekcie" Paweł Sołtys rozmawia o polskich firmach z Davidem Rhodesem, dyrektorem zarządzającym Boston Consulting Group w Londynie.

Obecnie sytuacja na rynku jest wyzwaniem dla dużych korporacji. Wcześniej firmy rosły wraz z rynkiem. Teraz trzeba zdobywać nowe obszary wydzierając je konkurencji. W ten sposób z gry odpadają nieefektywne modele biznesu.

Wielu szefów od lat przygotowywało się do tej sytuacji, cieli koszty. Nigdy wcześniej amerykańskie firmy nie miały tyle gotówki.

- Przyszedł czas na inwestycje. Te przedsiębiorstwa, które się rozwijają, zwiększają udziały w rynku  – mówi specjalista - Jednak jeśli firma nie robi nic, to na pewno prędzej czy później zacznie tracić – dodaje.

Co zatem w obecnej sytuacji powinni robić polscy przedsiębiorcy?

- Musimy odseparować niepewność makroekonomiczną od faktu, że mimo braku wzrostu aktywność biznesowa jest potrzebna - radzi Rhodes.

Dobrym przykładem jest firma DuPont, która w czasie wielkiego kryzysu inwestowała i wynalazła nylon oraz neopren, co zapewniło jej przewagę i sukces w kolejnych latach.

W Polsce nie ma zadłużenia państwa, ponad to nie ma problemu z konsumentami, którzy kupowali ponad swoje możliwości i teraz także są zadłużeni. Zatem biorąc pod uwagę stosunkowe młode społeczeństwo, które nadal konsumuje, można liczyć na sukces gospodarki.

- Macie jednego sąsiada, któremu wiedzie się bardzo dobrze i jednocześnie mocno współpracujecie z nim gospodarczo, warto to wykorzystać. Nawet przy minimalnym wzroście PKB można osiągnąć sukces – mówi konsultant.

Warto przyjrzeć się zagranicznym przykładom. Sukces osiągają firmy, które wykorzystują potencjał azjatyckiego i afrykańskiego rynku. Udziały w rynku powiększają także przedsiębiorstwa, które dostrzegły bardziej oszczędne zachowania konsumenta. Mowa o dyskontach i serwisach samochodowych. Zyskują również producenci dóbr luksusowych.

Więcej rad dla polskich firm oraz rozważania na temat opłacalności inteligentnych liczników prądu w całej audycji "Bardzo Ważny Projekt".