Wystawa Andrzeja Bereziańskiego

Wraz z Państwową Galerią Sztuki zapraszamy na wystawę prac jednego z najciekawszych współczesnych artystów polskich.

Wystawa Andrzeja Bereziańskiego

Fragment pracy Andrzeja Bereziańskiego "Himalaje"

Foto: fot. mat. promocyjne

Andrzej Bereziański (1939-1999) od połowy lat sześćdziesiątych zwracał uwagę śmiałymi projektami i obrazami. Jako asystent Tadeusza Brzozowskiego na poznańskiej PWSSP, tworzył w 1966 roku mocne w kontrastach abstrakcje typu hard edge z elementami wizualistycznymi i został szerzej zauważony, niebawem pojawiając się w Galerii Foksal w Warszawie, gdzie komponował wielkoformatowe abstrakcyjne układy malarskie o zdecydowanej, intensywnej kolorystyce, inspirowane krajobrazem nadmorskim. 

W latach 1969-1972 wydawał magazyn artystyczny "Periodik", a na początku lat 70. współpracował z wydawanym w Elblągu "Notatnikiem Robotnika Sztuki". Swoje prace i akcje plastyczne prezentował w prestiżowych w latach 60. i 70. galeriach: wrocławskiej Galerii "Mona Lisa", poznańskiej "Akumulatury", w istniejącej do dziś warszawskiej Galerii "Foksal".

/

Jego twórczość, często określana w kategoriach sztuki konceptualnej, paradoksalnie nie pozbawiona jest  przedstawień pejzaży górskich. Jednym z częstych motywów w jego malarstwie jest forma strzałki – kształt gotowy, oswojony kulturowo i niewymagający wymyślania czegokolwiek na nowo. Jego anonimowość i znakowy charakter dają artyście impuls do dwutorowych poszukiwań: powstają zarówno serie obrazów z wieloma strzałkami, jak i prace na papierze z motywem strzałki pojedynczej, stanowiącej główny motyw.

Wśród prac artysty wyróżniają się także tzw. krajobrazy konceptualne, niezwykle oszczędnie prezentujące horyzont jako fundamentalną jakość dla tego gatunku malarstwa. Artysta bierze na warsztat malarskie rudymenta: wygina linię styku nieba i ziemi to w górę, to w dół, buduje równoległe pasma, z których każde z osobna ma własny „horyzont”, co w efekcie daje konfigurację równoległych i rytmicznych pasów, wypełniających kadr.

Pewna prowokacyjna (nie)konsekwencja pojawia się w twórczości Bereziańskiego w 1975 r., wraz z powstaniem serii górskich pejzaży zatytułowanej Himalaje – impresjonizm. W centrum zainteresowania nie staje wcale problematyka przedstawiania natury, lecz raczej sama natura obrazu i gra z impresjonistyczną konwencją. Sylwety poszczególnych gór znaczone są relatywnie dużymi śladami pociągnięć pędzla, rozchodzącymi się dynamicznie w różnych kierunkach, co sprawia wrażenie wewnętrznego rozedrgania masywów i podaje w wątpliwość ich kamienną stabilność.


Wystawa Andrzeja Bereziańskiego czynna:

od 23.02.2012 do 25.03.2012( wtorek-niedziela w godz. 11.00-19.00)
wernisaż 22.02.2012 o godz. 19.30


Państwowa Galeria Sztuki, Plac Zdrojowy 2, 81-720 Sopot