Trójka|Instrukcja obsługi człowieka
Lekarz musi umieć rozmawiać
2012-02-16, 12:02 | aktualizacja 2012-02-20, 13:02
- Dobra komunikacja z pacjentem ma nie tylko chronić pacjenta, ma chronić lekarza, spowodować, że ma on więcej siły i jest bardziej uważny - mówi Mariola Kosowicz, kierownik Zakładu Psychoonkologii Centrum Onkologii w Warszawie.
Posłuchaj
Przy warszawskim Centrum Onkologii powstał jedyny w Polsce Zakład Psychoonkologii, który szkoli lekarzy jak rozmawiać z pacjentem. - Lekarz był zawsze osobą, od której pacjent oczekiwał profesjonalizmu związanego z empatią. Nic się nie zmieniło, tylko zaczęliśmy o tym mówić - podkreśla Mariola Kosowicz. Ekspert tłumaczy w rozmowie z Grażyną Dobroń, że chodzi o umiejętność prowadzenie rozmowy z pacjentem tak, by nie eskalować napięcia, które już jest.
Każdy człowiek może być trudny, gdy jego reakcje są niezrozumiałe dla rozmówcy. - Jeżeli uczę komunikacji, to nie uczę technik, tylko zrozumienia drugiego człowieka, jak informować na tematy najtrudniejsze - podkreśla Mariola Kosowicz.
Lekarze, którzy skorzystali z warsztatów, mówią, że bardzo im się poprawiło nie tylko w życiu zawodowym, ale i osobistym. - To są nawyki, schematy z naszych domów. W mało którym domu pozwala się dziecku wypowiedzieć, my jako dorośli też skracamy wypowiedzi, kończymy za kogoś zdanie. Wiemy, co myślał, etykietujemy, zamykamy się na pewne informacje - zaznacza ekspert.
Skąd wynikają deficyty komunikacyjny i jak wpływają na nasze relacje, posłuchaj w audycji "Instrukcja obsługi człowieka - 15 lutego 2012".
"Instrukcji obsługi człowieka" można słuchać od poniedziałku do czwartku o godz. 10.45. Zapraszamy.
(ed)