Banki mają się coraz lepiej

– Mamy najwyższe w Europie opłaty z tytułu operacji dokonywanych kartami płatniczymi. Na przykład kierowcy MPT płacą 5 proc. od tego, co my im zapłacimy, jeśli przypadkiem zdecydujemy się na płatność kartą – mówi Kuba Strzyczkowski, prowadzący "Za, a nawet przeciw".

Banki mają się coraz lepiej

Foto: Glow Images/East News

"Za, a nawet przeciw", 26.01.2012
+
Dodaj do playlisty
+

Okazuje się, że w czasach kryzysu są instytucje, które rosną w siłę i mają się coraz lepiej – banki. Ich wyniki finansowe  za ubiegły rok były rewelacyjne, tymczasem opłaty i prowizje bankowe rosną, oprocentowanie depozytów spada, a kredytów rośnie. Rynek kredytów hipotecznych gwałtownie hamuje, w styczniu liczba składanych wniosków w bankach spadła o 30 proc. Jednocześnie rośnie liczba wniosków, które banki rozpatrują negatywnie. Eksperci przewidują, że rynek nowo udzielanych kredytów skurczy się w tym roku nawet o 20 proc.

Maciej Samcik, publicysta ekonomiczny "Gazety Wyborczej", tłumaczy, że  mamy wszechogarniający nas kryzys i nie można wykluczyć, że kolejne lata dla banków i dla całej gospodarki polskiej będą trudne. – Banki starają się, jak niedźwiedź przed zimą, obrosnąć jak najbardziej tłuszczem po to, żeby mieć z czego się wyżywić, gdyby nadeszły chudsze czasy – mówi.

Komentując wysokie prowizje z tytułu operacji dokonywanych kartami płatniczymi gość Trójki główną częścią winy za ten stan obarcza wszelkiego rodzaju instytucje rządowe, urzędy, które mają nadzorować konkurencję na rynku i to żeby konsumenci byli traktowani fair. – Ponieważ tak naprawdę nie ma w Polsce żadnych regulacji, które by ograniczały poziom prowizji pobieranych przez banki i organizacje płatnicze od płatności kartą – zaznacza Samcik.

Kuba Strzyczkowski, gospodarz audycji, wskazuje, że poprzez negocjacje czy groźbę wypowiedzenia umowy na przykład   operatorom kart płatniczych, można wywalczyć lepszą ofertę. Publicysta ekonomiczny "Gazety Wyborczej" zwraca uwagę, że taką taktykę możemy stosować przy każdego rodzaju usługach, z jakich korzystamy. – Dostawcy usług doskonale wiedzą, że pozyskanie nowego klienta jest dużo kosztowniejsze niż utrzymanie starego, w związku z tym, gdy  nasza umowa dobiega końca, wystarczy czasami postraszyć jej wypowiedzeniem i przejściem do konkurencji – mówi Maciej Samcik.

W audycji wypowiadali się również: Michał Skowronek, dyrektor biura Master Card w Polsce, Norbert Jeziorowicz, dyrektor Związku Banków Polskich, Janusz Szewczak, główny ekonomista SKOK.

Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku tuż po godz. 12.00.

(pg)

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.