Kara Walker - bajkowo o traumie amerykańskiego niewolnika
2011-10-11, 13:10 | aktualizacja 2011-10-11, 13:10
Sukces wyborczy Obamy jest częściowo przypisywany sukcesowi jej sztuki. W Warszawie trwa retrospektywa jednej z najważniejszych amerykańskich artystek - Kary Walker.
Posłuchaj
Zorganizowanie wystawy kobiety, która regularnie pokazuje swoje prace w najważniejszych galeriach świata, nie jest łatwą sprawą. Kuratorka, Milada Ślizińska zabiegała o to od paru lat, od czasu gdy w Nowym Jorku zobaczyła pierwszą ekspozycję Kary Walker. W końcu udało im się spotkać.
- Umówiłyśmy się w nowojorskiej knajpie bardzo wcześnie rano, rozmawiałyśmy przy jajecznicy - o kulisach opowiada kuratorka w Radiowym Domu Kultury w Trójce - Kara przyjechała z daleka i ja też. Nie było łatwo. Potem już poszło dobrze i zaczęło być bardzo ciekawie.
Prace Walker charakteryzują się naiwną techniką, na pierwszy rzut oka to ładnie wyglądający teatr cieni, ale w nich kryją się brutalne opowieści o segregacji rasowej i krwawej historii amerykańskich niewolników. Ogromne, wykonane z czarnego papieru wycinanki niosą mocny przekaz.
- Za każdym razem proponuje nam pewną opowieść, odwołuje się do tradycji amerykańskiego południa, które my też znamy z "Przeminęło z wiatrem", z "Chaty wuja Toma", z "Tomka Sawyera" - tłumaczy Ślizińska.
Poruszane przez Walker problemy, mimo historycznego charakteru, wciąż rezonują we współczesnym społeczeństwie. Gra stereotypami, ale sięga także do rzeczywistych zapisów z dokumentów prawniczych. Okazuje się, że traumatyczne historie w nich zawarte są bardzo podobne do tych przekazywanych z ust do ust opowieści.
Ciekawa jest płaszczyzna dialogu, jaka ma szansę wytworzyć się między polskimi widzami, a artystką opowiadającą o podziałach rasowych w Stanach Zjednoczonych.
- W Polsce lubimy spojrzeć na naszą historię. Też mamy wiele trupów szafie i tematów związanych z wykluczeniem - podsumowuje Milada Ślizińska.
Wystawa w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie nosi karkołomny tytuł "Fall Frum Grace, Miss Pipi's Blue Tale, Six Miles from Springfield on the Franklin Road, ...calling to me from the angry surface of some grey and threatening sea, 8 Possible Beginnings or The Creation of African-America, a Moving Picture by Kara E. Walker, Testimony: Narrative of a Negress Burdened by Good Intentions".
Rysunki, filmy i wycinanki Kary Walker będzie można oglądać do 15 stycznia.
usc