Bo wiosna przyszła
2011-03-26, 11:03 | aktualizacja 2011-03-26, 11:03
spojrzenia na warszawskie getto --- transitland --- pożegnanie z domem rodzinnym --- grotowski w sieci --- pawela w opolu --- nowa muzyka żydowska --- żona doskonała
nasz facebook: http://www.facebook.com/pages/RADIOWY-DOM-KULTURY/64579848145
sprawdźcie BARTKA, dziesiątego KULTURYSTĘ: http://www.polskieradio.pl/72
rozdajemy bilety na przedpremierowe pokazy nowego filmu ozona: http://gutekfilm.pl/zonadoskonala/
No nie chce się oderwać! Nowa płyta Barbary i Zuzanny Wrońskich, znanych również jako Ballady i Romanse, nazywa się "Zapomnij" i zawładnęła naszymi sercami, nie chce wyjść z uszu, rozbrzmiewając w redakcji RDK-u. Jak brzmią siostry na swoim drugim albumie? Podsłuchamy w tym wydaniu.
Płyta do sprawdzenia także tu: http://www.myspace.com/balladyiromanse
Bardzo wyjątkowa książka (a właściwie wydawnictwo w formie sześciu zeszytów). Napisał ją Jacek Leociak, wybitny znawca historii i topografii warszawskiego getta. Wydał Dom Spotkań z Historią.
Zaczęło się od wykładów w DSH. Z czasem, gromadzone przez lata materiały, zaczęły wychodzić z szuflad i - za namową przyjaciół i znajomych - zamieniły się w książkę. To opowieść o sześciu - z sześćdziesięciu dziewięciu - ulic getta, podzielona na trzy części: do czasu wybuchu II wojny światowej, czasu okupacji, getta i jego likwidacji oraz czasów współczesnych.
Poza tekstami (sam autor mówi, że jest to esej historyczny) w "Spojrzeniach" znalazły się także unikatowe zdjęcia, faksymile i mapy, opracowane specjalnie na potrzeby publikacji.
O swojej pracy opowie sam Jacek Leociak. A my rozdamy egzemplarze.
Do Wrocławia zajrzymy, by we Wro Art Center oglądać to, jak zmieniał się nasz kontynent...
"Transitland" to międzynarodowy projekt prezentujący 100 prac wideo z lat 1989-2009, uwidaczniających przemiany następujące w postsocjalistycznych krajach Europy Środkowo-Wschodniej w ciągu 20. lat od upadku Muru Berlińskiego. Składające się na archiwum prace, udostępniane w formie stanowiska przeglądowego oraz projekcji, odzwierciedlają wielowymiarowość burzliwego okresu transformacji. Wielowymiarowość to również cecha samego medium wideo, ujawniająca się w różnorodności sposobów jego artystycznego użycia.
Do Wrocławia zaprosi nas Piotr Krajewski.
"To jest dla mnie bardzo trudne" - przyznaje w rozmowie z RDK Michał Chojecki. Ale jednak odważył się i zorganizował "Pożegnanie z domem rodzinnym", z domem, w którym przeżył 25. lat swojego życia i który, po niedawnej śmierci ojca, był - wraz z rodziną - zmuszony sprzedać.
Dom znajduje się w Wesołej, niegdyś podwarszawskim miasteczku, dziś jednej ze stołecznych dzielnic. "Pożegnanie" opowiada o miejscu, w którym przez lata tętniło i rodziło się życie, ale w którym pojawiła się też śmierć. Znajdujące się w budynku obrazy, rzeźby, filmy i instalacje pełnią rolę drugoplanową... Autor stawia pytanie o identyfikowanie się z miejscem, o przywiązanie do miejsca wobec przemijalności.
Dane adresowe: Warszawa-Wesoła, ul. Mickiewicza 24. Otwarte w ten weekend (sobota, niedziela), 12:00-20:00. Dojazd: autobusy 514 i 173, SKM, PKP.
O "Pożegnaniu" Michał opowie sam.
Strona startuje . Znajdą się na niej cztery działy: "Encyklopedia.Grotowski", "Mediateka", "Narzędziownia" i pismo "Performer". Autorzy piszą:
"Przez czterdzieści kilka lat swojej pracy artystycznej Jerzy Grotowski (1933–1999) nie tylko przeorał i przemienił teatr i sztukę, ale wpłynął w sposób znaczący na wiele aspektów kultury Europy i świata. Dzięki swojemu talentowi, wadze stawianych pytań i jakości poszukiwań oraz dzięki szczególnemu kontekstowi czasu, w którym dane mu było działać, w sposób mniej lub bardziej jawny odcisnął swe piętno na wielu kluczowych procesach i zjawiskach drugiej połowy XX wieku. Wpływ ten nie zakończył się wraz ze śmiercią artysty, ale trwa i wciąż rozwija się, nawet jeśli na powierzchni (zwłaszcza tej medialnej) nie jest wyraźnie widoczny. Jego efektem jest wciąż rozszerzająca się sieć powiązań, swoista konstelacja, łącząca Grotowskiego z wieloma ludźmi: jego współpracownikami i uczniami oraz tymi, którzy współpracowali i byli kształtowani przez nich, z tymi, których prace go inspirowały i tymi, którzy byli inspirowani przez niego, tymi, którzy doświadczyli jego energii i tymi, dla których jest historycznym punktem odniesienia. Dzięki nowoczesnej technologii i wykorzystaniu możliwości światowej Sieci, ta rozproszona sieć Grotowskiego – trudna do zobaczenia i nazwania – zyskuje właśnie miejsce, w którym będzie mogła się ujawnić w całej swojej rozległości i złożoności. Tym miejscem jest nowy wortal Instytutu im. Jerzego Grotowskiego."
Opowie Dariusz Kosiński.
Będziemy, po raz pierwszy, w opolskiej Galerii Sztuki Współczesnej. Poznamy się więc z tym miejscem, ale przy okazji opowiemy o nowej wystawie (a właściwie video/instalacji) Laury Paweli "In the church without magic".
Dla Paweli szczególnie ważne jest środowisko, w jakim funkcjonuje dzieło sztuki. Artystka specjalnie ogranicza ilość prac eksponowanych na wystawie, aby stworzyć odpowiednie warunki dla ich egzystencji. Ważne jest, aby każda z prac miała odpowiednią ilość miejsca, oddechu, chroniącego przed wrażeniem przeładowania i kakofonii przekazów.
Do Opola zaprosi szefowa GSW, Anna Potocka.
Naszym gościem będzie Miron Zajfert, dyrektor artystyczny festiwalu. Przez trzy dni w Synagodze im. Nożyków, NovymKinie Praha i Klubie Festiwalowym "Skład Butelek" zagrają między innymi: Boris Malkovsky & Dafo Quartet, Mikołaj Trzaska Icha Clarinet Quarter, Raphael Rogiński...
do usłyszenia w sobotę od 12-tej!,
agnieszka szydłowska --- agnieszka obszańska --- michał nogaś
rdk@polskieradio.pl