O wykluczeniu i życiu na marginesie. Premiera w TR Warszawa
TR Warszawa w niedzielę pokaże premierowy spektakl "Filokteja. Powrót”. Będzie to spotkanie różnych tekstów kultury, przede wszystkim antycznej tragedii Sofoklesa "Filoktet", "Odysei kosmicznej" Arthura C. Clarke'a i filmu Stanleya Kubricka. - To spektakl o samotności - mówiła reżyserka Justyna Wielgus. Twórcy spektaklu gościli w "Trójce pod Księżycem".
Justyna Wasilewska podczas próby medialnej spektaklu "Filokteja. Powrót" w TR Warszawa
Foto: Aliaksandr Valodzin/East News
Reżyserka Justyna Wielgus opowiada, że w spektaklu szukała współczesnych sytuacji, które są wariantami losu zranionego herosa Filokteta. - Przyglądamy się różnym formom wykluczeń, odrzuceń, umieszczania kogoś na marginesie - mówiła reżyserka w "Trójce pod Księżycem". W audycji gościli również: Justyna Lipko-Konieczna – dramaturżka i autorka scenariusza oraz Sebastian Pawlak, aktor.
Posłuchaj audycji Trójki:
- Rozmowa z Katarzyną Łęcką w "Scenie Teatralnej Trójki"
- Wspólne czytanie z Wojtkiem Sokołem i TR Warszawa w "Trójce pod Księżycem"
Punktem wyjścia do "Filoktei. Powrotu” jest spotkanie różnych tekstów kultury, przede wszystkim antycznej tragedii Sofoklesa "Filoktet” z ikoniczną literaturą, czyli "Odyseją kosmiczną” Arthura C. Clarke'a oraz filmem Stanleya Kubricka.
To spektakl o samotności i kruchości
- Na przecięciu tych dwóch tekstów przypatrujemy się kondycji człowieka. Spektakl dotyczy tematu samotności, ale także kruchości, tego, jak w różnych ciałach, z rozmaitymi wrażliwościami uczestniczymy w podróżach kosmiczno-ziemskich - opowiadała.
- Szukamy współczesnych sytuacji, które są wariantami losu zranionego herosa. Został on pozostawiony na bezludnej wyspie, dlatego że był słaby, okaleczony. Przyglądamy się różnym formom wykluczeń, odrzuceń, umieszczania kogoś na marginesie - tłumaczyła.
Reżyserka opowiadała, że w spektaklu są zarówno postaci prawdziwe, jak i fikcyjne. Wśród nich są Filoktet, Dave Bowman, bohater "Odysei kosmicznej”, ale też bohaterka "Piątego elementu”, filmu Luca Bessona. - Towarzyszą im postaci realne, jak amerykańska aktywistka i pisarka Laura Hillenbrand, która od wielu lat cierpi na zespół przewlekłego zmęczenia, czy Brytyjka Laura Winham, która umarła w swoim mieszkaniu z głodu przez niedopatrzenie systemu opieki, którym była objęta. Mamy też Samanthę Hess, która wymyśliła usługi platonicznego przytulania, co upowszechniło się na całym świecie, oraz Juana Manna, który zainicjował to przytulanie - wyjaśniła Justyna Wielgus.
"Jak odnaleźć się w sytuacji utraty prestiżu?"
Reżyserka zaznaczyła, że muzyka w spektaklu to kolejny bohater, który kreuje wielość światów. - Jest podróżą przez zapłaszczony czas, zapłaszczone przestrzenie, które się spotykają, wirują, dialogują ze sobą. Można powiedzieć, że jest przewodnikiem po świecie przedstawienia - dodała.
"Jak odnaleźć się w sytuacji utraty prestiżu, jak poradzić sobie z samotnością i słabością, nie traktując ich w kategoriach kary czy winy, lecz jako część ludzkiego doświadczenia? Twórczynie i twórcy spektaklu zachęcają do przewrotnego myślenia o »sukcesie« i do mówienia na głos o tym, co kruche, a co może stać się źródłem siły i budować relacje oparte na empatii, trosce, solidarności i odwadze, które są naszym najważniejszym kapitałem w czasach niepewności” - czytamy w zapowiedzi.
Koncepcja - Justyna Lipko-Konieczna i Justyna Wielgus. Scenariusz i dramaturgia - Justyna Lipko-Konieczna. Reżyseria i choreografia - Justyna Wielgus. Kostiumy i scenografię zaprojektowała Wisła Nicieja. Wideo - Wojciech Kaniewski. Muzyka - Zoi Michailova. Za reżyserię światła odpowiada Sebastian Klim.
Występują: Łukasz Gawroński, Maja Kowalczyk, Daniel Krajewski, Aleksander Orliński, Sebastian Pawlak, Agnieszka Podsiadlik, Aleksandra Skotarek, Kamil Studnicki i Justyna Wasilewska.