Nie taka słodka przyjemność, czyli czekolada w historii świata, handlu i kulturze
Tym razem w "Klubie Trójki" Anna Kowalczyk i jej goście zajęli się… czekoladą. Jednak nie delektowali się jej smakiem, ale przyjrzeli się jej, jako jednemu z najbardziej znaczących produktów w dziejach handlu, technologii i kultury.
Czekolada jako produkt jest jednym filarów globalizacji
Foto: Shutterstock/Phoenixns
W audycji prześledziliśmy drogę kakaowca od cywilizacji Mezoameryki po europejskie manufaktury i współczesny przemysł. Porozmawialiśmy o tym, jak zmieniały się sposoby uprawy, przetwarzania i konsumpcji czekolady, jak powstawały pierwsze receptury i fabryki, oraz dlaczego właśnie ten produkt stał się jednym z filarów globalizacji. Nie obeszło się też bez przeglądania muzealnych zbiorów, sięgania do archeologii smaku i do ekonomii, która kształtowała rynki i gusta na przestrzeni wieków.
W czwartkowym "Klubie Trójki" (20 listopada, godz. 20.05), gośćmi Anny Kowalczyk były Katarzyna Amon (autorka książki "Czekolada") i Anna Grochowiak (Muzeum Czekolady w Warszawie).
Piotr Radecki