"Tomasz Stańko - Polish Radio Sessions". Spotkanie w Trójce przed premierą
20 listopada w przeddzień premiery wyjątkowego zestawu nagrań z radiowych sesji Tomasza Stańko, mieliśmy wyjątkową okazję posłuchać przedpremierowo nagrań mistrza w Studiu im. Agnieszki Osieckiej. Mariusz Owczarek prezentował wybór utworów pochodzących z lat 1970-91. Zestaw płyt "POLISH RADIO SESSIONS 1970–91” ukazuje się nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia.
"Tomasz Stańko - Polish Radio Sessions", premiera wydawnictwa 21 listopada
Foto: Darek Delmanowicz/PAP
6-płytowy box Tomasza Stańki „POLISH RADIO SESSIONS 1970–91” to bez wątpienia fonograficzne wydarzenie dekady. Blisko 40 nigdy niepublikowanych nagrań mistrza jazzowej trąbki pochodzi z archiwum Polskiego Radia.
Tomasz Stańko w studiach nagraniowych Polskiego Radia
Najsłynniejszy polski jazzman przez wiele lat regularnie gościł w studiach nagraniowych Polskiego Radia w Warszawie. Podczas dłuższych i krótszych sesji towarzyszyli mu czołowi artyści improwizujący z Polski i zagranicy. Te taśmy, oraz niezliczone rejestracje koncertów, nigdy nie zostały opublikowane.
Jak podkreśla Adam Domagała z Agencji Muzycznej Polskiego Radia, to ogromna radość, że udało się odnaleźć tak wartościowe materiały w archiwach stacji. - Jest to wielka ekscytacja i frajda, że można takie rzeczy w archiwach Polskiego Radia znaleźć i że są na takim poziomie technicznym i artystycznym, że z dumą, wypiętą piersią, można to przełożyć na płyty, na muzykę, na streamingach i pokazywać światu - mówił w Trójce.
Posłuchaj audycji w Trójce:
- rozmowa o nowym wydawnictwie Polskiego Radia "Tomasz Stańko Polish Radio Sessions" w audycji "Myśliwiecka 3/5/7"
- muzyka artystów bluesowych w audycji "3 wymiary gitary"
Kolekcjonerski booklet z reprodukcją nut
Wyborowi nagrań (wydanych w 6-płytowych boksach na płytach kompaktowych i winylowych oraz w serwisach streamingowych) towarzyszy 48-stronicowy booklet, zawierający m. in. zdjęcia zespołów Tomasza Stańko, reprodukcje nut, wypowiedzi muzyków biorących udział w nagraniach i unikatowy plakat z podobizną Mistrza.
- To nowy rozdział w odkrywaniu muzyki mojego Taty. Nagrania, które są "stare”, ale pozostały świeże, nowe, nieznane, pełne tego samego napięcia i emocji, które zawsze wnosił do studia. Zaspokajają głód słuchania go dalej, inaczej, więcej. Podróż w głąb archiwum jest dla mnie bardzo osobistym przeżyciem. Najlepiej znam muzykę Taty z czasów, gdy już z nim pracowałam, czyli tę z początku lat dwutysięcznych i późniejszą. Obserwowałam jak powstaje „od środka”: podczas prób, w trasach, w studiach ,w garderobach. Tym bardziej powrót do jego wcześniejszych wcieleń jest ekscytujący - mówiła Anna Stańko, córka artystki i szefowa Fundacji jego imienia.
Wspaniali muzycy grali w natchnieniu
Autorem współczesnego masteringu muzyki jest laureat nagrody Grammy Jacek Gawłowski: ‑ Pragnąłem zachować brzmieniowy charakter tej muzyki. Poza sprawami oczywistymi, jak odszumianie i usuwanie ewidentnych usterek wynikających z degradacji starych taśm, podkreśliłem dynamikę, niekiedy zmodyfikowałem efekty przestrzenne, uwypukliłem klarowność instrumentów. Grali wspaniali muzycy, często w natchnieniu, nie zważając na nic, w tym na technologię. Po latach ja tej ekspresji jedynie pozwoliłem jeszcze jaśniej świecić.
Izabela Dudkiewicz