Zdjęcie Bowiego z najdroższej okładki płyty w historii z rekordem na aukcji
Portret autorstwa Briana Duffy'ego, wykorzystany na okładce albumu Davida Bowiego z 1973 roku, "Aladdin Sane”, pobił aukcyjny rekord. Ten jeden z najbardziej rozpoznawalnych wizerunków Bowiego, osiągnął podczas aukcji w londyńskim Bonhams kwotę 380 tys. funtów, czyli prawie 2 miliony zł.
Portret Davida Bowie autorstwa Briana Duffy'ego, wykorzystany na okładce albumu "Aladdin Sane"
Foto: ANDY RAIN/PAP/EPA
"Aladdin Sane" to obecnie najdroższa grafika, wykorzystana na okładce albumu muzycznego, jaką kiedykolwiek sprzedano na aukcji.
"Aladdin Sane" to przełomowy album w historii popkultury
"Okładka reprezentuje przełomowy album Bowiego i przełomowy moment w historii popkultury” – powiedziała w oświadczeniu, cytowanym przez ArtNet, Claire Tole-Moir, szefowa działu kultury popularnej w domu aukcyjnym Bonhams. "Jesteśmy zachwyceni, że jej znaczenie zostało docenione nową, rekordową ceną” - dodała.
Jest to także jeden z najbardziej rozpoznawalnych wizerunków piosenkarza. Zdjęcie, które wykonał brytyjski fotograf Brian Duffy, powstało z myślą o szóstym albumie Bowiego -"Aladdin Sane”, który w 2003 roku został sklasyfikowany na 277. miejscu listy 500 albumów wszech czasów magazynu "Rolling Stone”.
David Bowie jako "Mona Lisa Popu"
Na okładce płyty widać piosenkarza z charakterystyczną czerwono-niebieską błyskawicą, przecinającą jego twarz i łzą spływająca po obojczyku. Jego rude włosy, makijaż bazujący na różnych odcieniach różu, kontrastujące z surową bielą, stworzyły jeden z najbardziej znanych portretów, nazywany "Mona Lisą Popu”.
W momencie powstania, w 1973 r., była to najdroższa okładka płyty w historii - wymagała druku w siedmiu kolorach (standardem były cztery) oraz intensywnego retuszu.
Sesja do "Aladdin Sane" była jedną z pięciu, które Bowie i Duffy zrealizowali wspólnie w ramach współpracy obejmującej również okładki albumów "Lodger" z 1979 r. i "Scary Monsters (and Super Creeps)" z 1980.
W 2013 roku sesja do "Aladdin Sane" zyskała drugie życie, gdy Chris Duffy pozwolił Muzeum Wiktorii i Alberta wykorzystać niepublikowaną wcześniej wersję zdjęcia z otwartymi oczami na potrzeby wystawy"„David Bowie Is…”. Ekspozycja przyciągnęła w Londynie ponad 300 000 odwiedzających, a następnie ruszyła w trasę, prezentowana w 12 muzeach na całym świecie.
W 2022 roku Billboard umieścił ją na liście 50 najlepszych okładek albumów wszech czasów.