Poznaj azjatyckie kino: Festiwal Pięć Smaków już w połowie listopada

To już 19. edycja Festiwalu Pięć Smaków, który pokazuje, jak różnorodna, odważna i stylowa jest filmowa Azja. W tym roku w ciągu siedmiu dni zostanie zaprezentowanych aż 50 filmów zgrupowanych w ośmiu sekcjach.

Poznaj azjatyckie kino: Festiwal Pięć Smaków już w połowie listopada

Take Out, reż. Sean Baker, Shih-Ching Tsou

Foto: mat. prasowe/Festiwal Pięć Smaków

19. Festiwal Filmów Azjatyckich Pięć Smaków odbędzie się w Warszawie w dniach 12-19 listopada w kinach Muranów, Kinoteka i Kinomuzeum w MSN oraz online w całej Polsce na stronie piecsmakow.pl (12-30 listopada). Repliki Festiwalu odbędą się w Łodzi (Narodowe Centrum Kultury Filmowej, 13-16.11), Poznaniu (Kino Pałacowe, 20-23.11), Wrocławiu (Kino Nowe Horyzonty, 20-23.11) i Gdańsku (Kino Spektrum (28-30.11).

Kino azjatyckie: najnowsze, najciekawsze

Blaski i cienie dorastania w Korei Południowej, migracyjne wybory ludzi pragnących odmienić swoje życie, powrót do neonowych lat 80., gdy Japonia żyła przyszłością i śniła o technologicznej potędze, futurystyczne fantazje chińskich filmowców, a nawet skaczące wampiry i wąż uwodzący wdziękiem Maggie Cheung… W tegorocznym programie można znaleźć portrety młodości, której energia od dekad ma moc obalania status quo, ale też nostalgiczną podróż w przeszłość i świeże spojrzenie na klasyczną twórczość mistrzów, która odzyskuje blask dzięki cyfrowym rekonstrukcjom. Są tu zarówno dzieła art-house’owe, przenikliwie diagnozujące kondycję współczesnych społeczeństw azjatyckich, jak i czystą rozrywkę, która przypomina o tym, dlaczego kochamy kino – żeby śmiać się i płakać razem z ekranowymi bohaterami.


Wszystkie sekcje Pięciu Smaków

Nowe kino Azji (11 filmów) to sejsmograf pulsu współczesnego kina azjatyckiego: sekcja prezentuje nowych, wyjątkowych twórców i twórczynie. W programie jak co roku znalazły się filmy autorów dopiero rozpoczynających swoją artystyczną drogę, jeszcze nieznanych w międzynarodowym obiegu, ale już zdradzających ogromny potencjał i świeżość spojrzenia. Właśnie tutaj rodzi się język kina przyszłości: odważny i głęboko zakorzeniony w lokalnych kontekstach.

Asian Cinerama (7 filmów) prezentuje to, co jest oglądane najchętniej w azjatyckich kinach i podczas festiwalowego sezonu i przypomina, że Festiwal Pięć Smaków żyje nie tylko kinem artystycznym. To propozycje mainstreamowe, wśród których można znaleźć zarówno kryminały, jak i przejmujące melodramaty utrzymane w klasycznym stylu - filmy, które wprowadzają do programu festiwalu pierwiastek zabawy i czystej przyjemności. Asian Cinerama oferuje widzom emocje, widowiskowość, kino, które rozładowuje lęki, a czasem rozlicza się z ważnymi faktami z lokalnej historii.


Japan 80s (8 filmów) to wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w jedną z najbardziej kreatywnych, płodnych, elektryzujących i nieokiełznanych dekad w historii japońskiego kina – lata 80-te. Starannie wyselekcjonowany program prezentuje odrestaurowane ostatnio dzieła kultowych w obrębie kina autorskiego i niezależnego mistrzów takich jak: Shinji Sōmai, Yoshimitsu Morita, Macoto Tezuka, Mamoru Oshii czy Nobuhiko Ōbayashi. W dobie współczesnej fascynacji Japonią sekcja przybliża to nieznane dotąd w Polsce oblicze japońskiej popkultury.

K-Youth (8 filmów). Młodość w koreańskim kinie to motyw, który powraca niczym refren – pełen energii, buntu i niewypowiedzianych emocji. Koreańskie kino od lat stanowi ważny element tożsamości Pięciu Smaków, a tegoroczny program pozwala przyjrzeć się, jak twórcy opowiadali o dorastaniu i dojrzewaniu na przestrzeni dekad. K-Youth to panorama doświadczeń – od lat 80., gdy młodzi Koreańczycy mierzyli się z opresyjną rzeczywistością polityczną i duszącą atmosferą systemu, po współczesne produkcje zwracające uwagę na ciemne strony świata k-popu czy bolesne zmagania z presją sukcesu.


Azjatyckie Sci-Fi (6 filmów) to psychodeliczny trip, w którym Japonia i Chiny staną naprzeciw siebie w symbolicznym pojedynku. To starcie dwóch gigantów, pokazujących odmienne strategie gatunkowe – od dystopijnych eksperymentów chińskiego kina, po japońskie gry z czasem i postmodernistyczne fantazje.

Focus: Migracje (7 filmów) to Filmowa podróż skupiona na doświadczeniu przemieszczania się – dobrowolnego i wymuszonego, indywidualnego i zbiorowego. Migracje wpływają na kształt współczesnych społeczeństw Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, wpisując w nie wielokulturowość i bogactwo tożsamości, ale też różnego rodzaju napięcia. Nie sposób już definiować struktury społecznej w ramach prostych, narodowych ram. Wybrane filmy opowiadają więc o poszukiwaniu korzeni, o ludziach stojących na styku kultur i języków, próbujących odnaleźć bliskość mimo ciężaru wykluczenia i poczucia niedopasowania.

Odrestaurowana klasyka (3 filmy) w tym roku stawia na klasykę z Hongkongu, w dużej części w Polsce nieznaną, którą widzowie będą mogli obejrzeć w odrestaurowanej formie. Sekcja spełnia kinofilskie marzenia – pokazuje filmowe arcydzieła, które przetrwały próbę czasu, a które interpretowane ze współczesnej perspektywy stają się zupełnie innym tekstem kultury. To też ulubione filmy azjatyckiej publiczności, bez których trudno mówić zarówno o niezależnym, jak i komercyjnym kinie współczesnym.

Posmaki (5 filmów) to nowa, online’owa sekcja, gdzie trafiają wysokiej jakości filmy z pięciosmakowego uniwersum. W przeszłości były pokazywane wyłącznie w kinach, a organizatorzy uznali, że zasługują na uwagę widzów w całej Polsce. Posmaki to ukłon w stronę widowni spoza Warszawy, cykl, który w miarę możliwości na stałe wpisze się w program festiwalu.

19. Festiwal Filmów Azjatyckich Pięć Smaków odbędzie się w Warszawie w dniach 12-19 listopada. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie wydarzenia oraz w mediach społecznościowych.


Piotr Radecki