Warszawskie metro kończy 30 lat! W Trójce pytamy, czemu ma tylko dwie linie
Metro Warszawskie świętuje dziś swój jubileusz! 7 kwietnia mija 30 lat od otwarcia pierwszego odcinka podziemnej kolejki, która połączyła stacje Kabaty i Politechnika. O warszawskim metrze dziś i planach na przyszłość rozmawiamy w popołudniowym wydaniu audycji "Zapraszamy do Trójki".
Warszawskie metro kończy 30 lat
Foto: Izabela Dudkiewicz/Polskie Radio
Pierwsze dwa pociągi podziemnej kolei ruszyły ze stacji Wilanowska dokładnie 7 kwietnia 1995 roku – niemal dokładnie po 10 latach od rozpoczęcia prac, które wystartowały 15 kwietnia 1985 r. Linia metra miała wówczas 11 kilometrów długości i 11 stacji – od Kabat do Politechniki. Wtedy pociągi metra liczyły po trzy wagony – były to rosyjskie składy z serii 81. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, łączna długość tras to prawie 40 km, a podróżnych wożą nowoczesne wagony z serii Inspiro, koncernu Alstom i Skoda Varsovia.
Pasażerowie świętują jubileusz
Z okazji 30-lecia uruchomienia kursów na linii M1 na trzech ścianach galerii stacji Świętokrzyska wyświetlana jest tzw. oś czasu z historią warszawskiego metra w pigułce.
Z kolei o godz. 15:00 na antresoli stacji Wilanowska zostanie odsłonięta jubileuszowa mozaika. To właśnie na tej stacji, w 1995 roku, odbyło się uroczyste otwarcie podziemnej kolei w Warszawie.
W części antresoli galerii Wilanowska – w ramach Akademii Sztuk Podziemnych – zaprezentowana zostanie wystawa z okazji 30. rocznicy uruchomienia przewozów pasażerskich metrem w Warszawie. Historia podziemnej kolei przedstawiona będzie też na ogrodzeniach Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty.
Metro łączy ludzi
W latach 2019-2023 powstało 11 nowych stacji na linii M2. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to prawie 40 km. W najbliższych latach przybędą kolejne trzy stacje na linii M2. A według planu komunikacyjnego dla Warszawy do 2050 roku powstaną w mieście trzy nowe linie metra. Dzięki temu 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia pieszo do stacji metra.
Metro w liczbach
Dziś już chyba nikt nie wyobraża sobie Warszawy bez metra. Podziemna kolejka przewozi średnio około 700 tysięcy pasażerów dziennie. W godzinach szczytu, czyli od 7:00 do 9:00 rano oraz od 15:00 do 18:00, liczba pasażerów może sięgać nawet 35-40 tysięcy na godzinę. Pociągi metra warszawskiego mogą średnio zabrać na pokład 1500 pasażerów.
Pierwsza linia Metra Warszawskiego M1 przebiega przez dzielnice Ursynów (pierwsza stacja na os. Kabaty), Mokotów, Śródmieście, Żoliborz i Bielany (ostatnia stacja Młociny przy Hucie), ma 23,1 km i 21 stacji. Linia ta łączy południowe i północne dzielnice lewobrzeżnej Warszawy z centrum miasta. Średni czas przejazdu całej linii (od Kabat do Młocin) wynosi 38 minut 20 sekund.
Druga linia M2 przebiega przez dzielnice Bemowo, Wola, Śródmieście, Pragę i Targówek. Ma długość 19 kilometrów oraz 18 stacji. Obecnie najpopularniejszymi stacjami, z których codziennie korzysta ponad 25 tys. pasażerów są: Dw. Wileński, Świętokrzyska, Rondo ONZ i Rondo Daszyńskiego. Pociągi kursują codziennie między 5:00 a północą, co kilka minut, w weekendy zaś do 3:00 rano.
Obecnie trwa budowa ostatniego odcinka linii M2. Na Bemowie powstają 3 stacje pasażerskie: Lazurowa, Chrzanów i Karolin oraz Stacja Techniczno-Postojowa.
*
id