"Edward Dwurnik. Portret z natury". Obrazy z Polską PRL-u na wystawie i w filmach
"Edward Dwurnik. Portret z natury" to wystawa która prezentuje współpracę Edwarda Dwurnika z Andrzejem Szczygłem, scenarzystą i reżyserem filmów dokumentalnych. - Na wystawie zostaną pokazane trzy filmy dokumentalne Andrzeja Szczygła, który się przyjaźnił z ojcem - mówiła w audycji "Terra Kultura" Pola Dwurnik. Wystawę można zobaczyć od 12 kwietnia do 17 maja.
Edward Dwurnik
Foto: Marcin Obara/PAP
Na wystawie prezentowane będą dzieła Edwarda Dwurnika z lat 70. i 80., ukazujące Polaków epoki PRL-u. Tworzone na przestrzeni dwóch dekad obrazy z cykli: “Chwila”, “Sportowcy”, “Podróże autostopem” i “Robotnicy” charakteryzuje różnorodna stylistyka i optyka – od szerokich panoram po zbliżenia na najdrobniejsze szczegóły. W tym zbiorze dominują ludzka twarz i zmartwienia życia codziennego.
Obrazy Dwurnika jak scenografia filmowa
Wiele z tych prac pojawia się w filmach dokumentalnych Andrzeja Szczygła, które zostaną zaprezentowane podczas specjalnych pokazów. - Filmy, które będzie można zobaczyć nie są nigdzie dostępne - zapowiada Pola Dwurnik w rozmowie z Agnieszką Obszańską. - To filmy o tacie, ale bardzo artystyczne - dodaje Pola Dwurnik.
Edward Dwurnik i Andrzej Szczygieł poznali się w drugiej połowie lat 70. W 1977 roku reżyser nakręcił pierwszy film poświęcony twórczości Edwarda Dwurnika – „Owoce ziemi”. - To bardzo ciekawy tytuł, bo pokazuje zderzenie narracyjnych, niepokojących obrazów ojca z pejzażem wsi końca lat 70. Obrazy te są niejako scenografią tego filmu. Dzisiaj większość artystów na to by się po prostu nie zgodziła - podsumowuje gościni audycji.
Dwurnik portrecistą Polaków lat 80.
Drugi film prezentowany w ramach pokazu – „Portret z natury” z 1983 roku – jest skonstruowany z obrazów Edwarda Dwurnika oraz piosenki napisanej i nagranej do tego filmu przez Marcina Pydę. Słowa ballady uzupełniają przedstawione na obrazach sceny, po których przesuwa się obiektyw kamery. Film jest portretem polskiego społeczeństwa lat 80. „z natury” – bez upiększania i poprawiania jego niedoskonałej formy.
Trzeci film Andrzeja Szczygła, „Polska Nike” (1987), jest najbliższy formatu dokumentu. Stanowi relację z indywidualnej wystawy Dwurnika w Van Abbemusem w Eindhoven w Holandii. Widzimy w nim sale ekspozycyjne, prace artysty i migawki z otwarcia. Reżyser zaczepia widzów i pyta ich o wrażenia. Po muzeum przechadzają się ogromne ekspresyjne głowy – rzeźby Dwurnika ożywione przez ekipę Szczygła.
Zdjęcia planu filmowego Teresy Gierzyńskiej
Integralnym elementem wystawy “Edward Dwurnik: Portret z natury” będzie trzydzieści nieznanych fotografii Teresy Gierzyńskiej, wieloletniej obserwatorki współpracy Dwurnika ze Szczygłem, która uczestniczyła w powstawaniu filmów „Owoce ziemi” i „Polska Nike”.
Zdjęcia planu filmowego wykonane przez wybitną fotografkę, choć mają charakter reporterski, mają cechy fotografii artystycznej.
Audycji "Terra Kultura" możesz posłuchać na stronie podcasty.polskieradio.pl
*
Izabela Dudkiewicz