Więcej social mediów, mniej koncentracji. Skupienie się zaczyna sprawiać nam problemy

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Więcej social mediów, mniej koncentracji. Skupienie się zaczyna sprawiać nam problemy
Według badaczy coraz trudniej jest się nam skoncentrowaćFoto: SG SHOT/Shutterstock

Zamiast książki młodzi chętniej sięgamy po krótkie internetowe teksty czy memy. Efekt? Według badań coraz trudniej jest nam się na czymś skoncentrować. Co jednak niepokojące, odsetek osób zmagających się z tym problemem rośnie z roku na rok.

Na problemy z koncentracją i myśleniem u zwróciła uwagę Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Według ich badań w 2023 roku aż 34 proc. dorosłych amerykanów miało problem z podstawowymi obliczeniami matematycznymi. Niestety, podobne zjawisko można zaobserwować w Polsce.


Posłuchaj

3:18
Więcej social mediów, mniej koncentracji. Skupienie się zaczyna sprawiać nam problemy (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Nauka rozpraszania mózgu

- Mamy mnóstwo króciutkich treści, które nie wymagają od nas skupienia. I one ciągle do nas napływają - mówi dr Ewa Hartman, trenerka biznesu i pasjonatka mózgu oraz kierownik Katedry Neuroprzywództwa Uczelni Łazarskiego. Ekspertka wyjaśnia, że w ten sposób uczymy nasz mózg rozpraszać się, a nie skupić. - W każdej chwili przypływają do niego nowe, świeże treści. Poprzez to, że świat nie wymaga od nas skupienia, my się tego oduczamy.

To jednak nie koniec problemów. Krótkie informacje, które przyswajamy za sprawą rolek w mediach społecznościowych lub memów, dodatkowo zapewniają iluzję zdobywania wiedzy. - Krótkie informacje absolutnie nie niosą ze sobą zdolności kojarzenia. Wręcz dają nam złudne poczucie, że coś wiemy, gdzie de facto nie wiemy tego - przestrzega rozmówczyni Jacka Frentzla.

Przeczytaj także

W świecie płytkich informacji

Zaznaczmy jednak, że powstające w ten sposób problemy z koncentracją nie oznaczają, że ubywa nam inteligencji. Jest ona jednak wykorzystywana w inny sposób. - Media w tej chwili w taki sposób przekazują nam treści, że dużo łatwiej jest przelatywać przez króciutkie informacje. Paradoksalnie dostarcza to więcej informacji w jednostce czasu, choć są to informacje płytkie - wyjaśnia dr Grzegorz Pochwatko, psycholog z Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Psychofizjologii PAN. -  Ale czasem przyjemniej jest zrobić taki przegląd, nasz mózg to lubi, bo to łatwe. A jak łatwe, to przyjemne. A jeśli przyjemne, to uczymy się, by robić tak dalej - dodaje.

Wychodzi więc na to, że nasz mózg regularnie staje przed dylematem: wybrać książkę, czy sprawdzić rolki i memy w mediach społecznościowych? - W momencie, w którym mam do wyboru treść, która mi da szybką przyjemność i nagrodę oraz treść, w którą muszę najpierw włożyć skupienie i zaangażowanie, to wielu z nas sięgnie jednak po tę treść krótką - komentuje dr Ewa Hartman.

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi:
 Michał Matus
Autor materiału reporterskiego: 
Jacek Frentzel
Data emisji: 
18.03.2025
Godzina emisji: 
17.21

qch

Polecane