Tomasz Szymański, kanał "Solo Show": problemem jest znalezienie odpowiedniego języka
2025-02-20, 17:02 | aktualizacja 2025-02-20, 20:02
Tomasz Szymański promuje sztukę współczesną w sposób, który wychodzi poza strefę tradycyjnej komunikacji w instytucjach kultury oraz edukacji w muzeach. W świecie sztuki działał na tak zwanym zapleczu, wspierając artystów w procesach produkcji i medialnej komunikacji. Z czasem stworzył swój multimedialny projekt "Solo Show", promujący sztukę w mediach społecznościowych.
Posłuchaj
Dwa dni pracy dla 50 sekund filmiku
Pracując w galerii, mógł bezpośrednio współpracować z artystami, odwiedzać ich w pracowniach, przyglądać się pracy, patrzeć, jak te dzieła sztuki powstają. To właśnie wtedy narodził się pomysł na kanał "Solo Show". Katarzyna Borowiecka uważa, że Tomasz Szymański "z pasją zmniejsza dystans miedzy sztuka współczesną, a odbiorcami, podchodzącymi do niej z pewnym onieśmieleniem".
- O początku, gdy tworzyłem ten kanał, przyświecała mi wizja, że wszyscy interesujemy się jakimiś muzykami, mamy jakiś ulubionych reżyserów. I ja od początku obcowania ze sztuką współczesną miałem wrażenie, że to samo może się zdarzyć i w tym obszarze – tłumaczy Trójkowy gość. - Jedyny szkopuł polega na znalezieniu odpowiedniego języka, gdyż wiele wystaw w instytucjach kultury jest obwarowanych hermetycznym językiem. Dla mnie więc najtrudniejszą robotą, jaką wykonuję, jest znalezienie najprostszego języka, który jest komunikatywny dla wszystkich. I to czasami jest największa trudność. Ona sprawia, że robiąc rolki po 50 sekund, pracują nad nimi dwa pełne dni, wybierają przebitki, dobierają słowa - zdradza.
Przeczytaj także
- Jacek Dehnel o tygodniku "Tajny Detektyw": sensacyjne czasopismo dla bogatszej klienteli
- Artur Andrus: w "Turnieju Łgarzy" dajemy ludziom szansę na pierwsze kroki na scenie
- "Spotkania z Zabytkami", czyli atrakcyjna opowieść o naszym dziedzictwie
Kuszące tysiące followersów
Tomasz Szymański zaczynał od kanału na YouTube, jednak obecnie funkcjonuje przede wszystkim na Instagramie i TikToku, w formacie bardzo krótkich filmików z wizyt w pracowniach.
- Lubię czasami humorystycznie powracać do filmu, który nagrałem pod koniec pierwszego roku działalności jako "Solo Show" na YouTube. Mówię tam, że już wiem, co chcę robić: prowadzić tego YouTube’a. I dokładnie w tym momencie wybuchły rolki na Instagramie! Zaczęły wreszcie docierać do osób spoza "artystycznej bańki", do osób z zewnątrz - opowiada rozmówca Katarzyny Borowieckiej. - I wtedy przerzuciłem się na krótsze formaty. Niemniej wciąż jest we mnie taka tęsknota, aby wrócić do tych większych, obszerniejszych materiałów - deklaruje.
- Jednak kiedy spotykasz się z artystami/artystkami w ich pracowniach, przełamujesz dystans, barierę, pokazujesz, jak pracują, to fakt, że nagle nie pokazujesz tego tylko środowisku kuratorów, krytyków, które już dobrze wie, co tam się dzieje, tylko tym setkom, tysiącom osób na Instagramie i TikToku, jest bardzo kuszący - dodaje.
Ponadto w audycji
- Piosenka dnia - Toro y Moi ft. Kenny Beats - "Daria". Utwór, który powstał podczas sesji do płyty "Hole Erth" (2024) i pierwotnie dostępny był wyłącznie na japońskiej wersji tego wydawnictwa. Teraz słuchać go można również w streamingu.
- Kulturalne rekomendacje Katarzyny Borowieckiej.
- Trójka na życzenie: informacje o najciekawszych i najnowszych podcastach Trójki.
- Płyta tygodnia - Fisz Emade Tworzywo - "25". W czerwcu tego roku minie 25 lat od premiery debiutanckiego albumu Fisza - "Polepione dźwięki". Na najnowszej płycie, zatytułowanej właśnie "25", bracia Waglewscy powracają do początków swojej muzycznej drogi, wspominają rodzinny Ursynów i dalej eksplorują najróżniejsze gatunki - od hip-hopu, przez funk, po brzmienia alternatywne.
- PrzySłowie: cykl językowy Mateusza Adamczyka - odcinek "Pieniądze".
***
Tytuł audycji: Tu Myśliwiecka 3/5/7
Prowadzi: Katarzyna Borowiecka
Data emisji: 20.02.2025
Godzina emisji: 13.38
pr