Uczniowie kontra niezapowiedziane kartkówki. Czy można w ten sposób sprawdzać wiedzę?
2025-02-17, 13:02 | aktualizacja 2025-02-17, 13:02
Uczniowie mówią "dość" niezapowiedzianym kartkówkom. Na razie na ten krok zdecydowali się jedynie ci w Bawarii. Dziesiątki tysięcy osób podpisały więc petycję w sprawie likwidacji tej formy sprawdzania wiedzy. Na ile to podejście jest słuszne? I czy można je przenieść na polski grunt?
Powodem powstania petycji, jak wskazują autorzy i podpisujący petycję w Bawarii, jest negatywny wpływ, jaki mają mieć na uczniów niezapowiedziane kartkówki i branie w taki sam sposób do odpowiedzi.
Posłuchaj
Brak zapowiedzi, zestresowany uczeń
- Stworzyłam tę petycję, bo z jednej strony wciąż chodzę do szkoły i wiem, jak to jest być w ciągłym niepokoju. Z drugiej chcę szkoły bez stresu - wyjaśnia siedemnastoletnia Amelie, pomysłodawczyni wspomnianej petycji.
Dokument podpisali nie tylko uczniowie, ale też część środowiska nauczycielskiego. W tym emerytowany pedagog, prof. Ludwig Haag, który przeprowadził również badania pod kątem wpływu niezapowiedzianych form sprawdzania wiedzy na samopoczucie uczniów. - Sprawdziliśmy, jak niezapowiedziane kartkówki wpływają na uczniów. Przez pół roku je mieli, a przez drugie pół nie. Okazało się, że gdy kartkówki były zapowiedziane, uczniowie byli bardziej zrelaksowani, lepiej przygotowani i mniej strachliwi - opowiada pedagog.
Przeczytaj także:
- MEN sprawdzi szkolne regulaminy. Chodzi o smartfony. "Plan na 2025 rok"
- Zakaz używania telefonów w szkołach nie poprawia ocen uczniów? Zaskakujące wyniki badań
Niezapowiedziane kartkówki a polskie szkoły
Niemcy to jedno, ale co z Polską? Jak do pomysłu likwidacji niezapowiedzianych kartkówek podchodzą uczniowie i uczennice w Polsce? Wśród rozmówców Pawła Turskiego opinie są różne. - Na pewno odejmie mi to stresu. Można się uczyć z lekcji na lekcję, ale kto tak naprawdę to robi. [...] To nie jest tak, że będziemy się uczyć na bieżąco, by zdobyć więcej wiedzy, ale by nie dostać dwójki - słyszymy.
Eksperci zwracają z kolei uwagę, że motywacją do nauki nie musi być obawa przed złą oceną. - Motywować można również pozytywnymi rzeczami: quizy i aktywność dzieciaków to rzeczy, które budują motywację wewnętrzną. Dziecko w procesie nauczania powinno się dobrze bawić i zaspokajać ciekawość, a nie być stale pod presją i zdawać kolejne testy - dr Beata Rajba z Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego.
Czy można zakazać niezapowiedzianych kartkówek?
Okazuje się, że tak. Co więcej, można to załatwić w ciągu kilku minut. Jest to bowiem kwestia statutu szkoły. Ten natomiast uchwala rada szkoły, w której skład wchodzą uczniowie, rodzice i nauczyciele. Kiedy takiego ciała brak, odpowiada za to rada pedagogiczna. - Powinien to zawierać statut szkoły. Jest to więc zależne od lokalnej społeczności szkolnej - zaznacza Daniel Siargi ze Stowarzyszenia Umarłych Statutów.
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Autor materiału reporterskiego: Paweł Turski
Data emisji: 17.02.2025
Godzina emisji: 6.37
qch/kor