Edward Okuń i zagadka lubelskiej "Śmierci Paganiniego"
2025-02-03, 11:02 | aktualizacja 2025-02-10, 14:02
Tym razem w Trzeciej Stronie Obrazu Jarosław Jarry Jaworski zabiera nas do Lublina. To w tamtejszym Muzeum Narodowym możemy zobaczyć arcydzieło polskiego symbolizmu "Śmierć Paganiniego" pędzla Edwarda Okunia z 1898 roku.
Edward Okuń to pewnie nie jest pierwsze nazwisko, jakie przychodzi państwu do głowy na hasło "malarstwo polskie"? Niestety w szerokiej świadomości Polaków ten zjawiskowy artysta funkcjonuje nieco na marginesie. Szkoda, bo malarstwo Okunia to jedno z lepszych osiągnięć europejskiego symbolizmu, godne najważniejszych muzeów świata.
Posłuchaj
Okuń był wszechstronnie wykształcony. Studiował w Warszawie, Krakowie i Monachium oraz w paryskiej Académie Julian, gdzie jego nauczycielami byli m.in. Jean-Paul Laurens oraz Benjamin Constant. Przez ponad 20 lat żył i tworzył w Rzymie, z którego wrócił w 1923 roku do, niepodległej już, Polski.

"Śmierć Paganiniego" namalował w roku, w którym osiedlił się z żoną Zofią we Włoszech. Mroczne płótno przedstawia arcymistrza skrzypiec, Niccolo Paganiniego leżącego na łożu śmierci. Zamknął już oczy i opuścił lub właśnie opuszcza nasz świat. Na krawędzi łóżka usiadł sobie Szatan, który gra Paganiniemu na skrzypcach. Czy chce w ten sposób umilić mu ostatnie chwile, czy raczej przypomina, że nadszedł czas na wypełnienie zapisów paktu, jaki artysta ma z Królem Piekieł? Jakiego? O tym usłyszycie w tym odcinku Trzeciej Strony Obrazu.
***
Tytuł audycji: Trzecia Strona Obrazu
Autor audycji: Jarosław Jaworski
Data emisji: 3.02.2025
Godzina emisji: 11.15
qch/kor