Ikona romantyzmu czy wzór militaryzmu? Jak to pewien naukowiec "odromantyczniał" "Wędrowca w morzu mgły"

Dzieło Caspara Davida Friedricha "Wędrowiec w morzu mgły" (1818, Hamburger Kunsthalle) uznaje się za "ikonę romantyzmu". Saski artysta stworzył w swoim malarstwie najpiękniejszą, sięgającą do korzeni naszych emocji, wizję świata przesyconego romantycznym mrokiem i smutkiem.

Ikona romantyzmu czy wzór militaryzmu? Jak to pewien naukowiec "odromantyczniał" "Wędrowca w morzu mgły"

Czy słynny obraz Friedricha jest symbolicznym ukazaniem potęgi cesarstwa?

Foto: PAP/DPA/Federico Gambarini

Co jest takiego specjalnego w "Wędrowcu"? Friedrich z całą mocą pokazał w nim romantyczną wizję świata; świata, w którym pochodząca od Boga moc natury jest potęgą, a człowiek pyłkiem na wietrze. Nie ma zbyt dużych wątpliwości, że to Friedrich stworzył kanon tego, co dzisiaj nazywamy "malarstwem romantycznym".


Ikona romantyzmu, czy wzór militaryzmu? Jak to pewien naukowiec "odromantyczniał" "Wędrowca w morzu mgły" Caspera Davida Friedricha (Trzecia Strona Obrazu/Trójka)
4:25
+
Dodaj do playlisty
+

 


Każde jego kolejne dzieło - "Krzyż w górach" czy "Ruiny w lesie zimą" - to kamienie milowe romantyzmu w malarstwie. Ale... ach ci naukowcy, na ołtarzu Wiedzy złożą każdą ofiarę!

Znalazł się uparty naukowiec, który - po długich badaniach - ujawnił swoją teorię, jakoby ikona romantyzmu była banalną pochwałą potęgi Cesarstwa Niemieckiego. Skąd taki wniosek? O tym, w tym odcinku Trzeciej Strony Obrazu, opowie Jarosław Jarry Jaworski.

Najczęściej czytane

***

Tytuł audycji: Trzecia Strona Obrazu
Autor audycji: Jarosław Jaworski
Data emisji: 28.10.2024
Godzina emisji: 11.15

qch/wmkor

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.