Presja czasu i zmęczenie: częste zjawiska w pracy kierowcy ciężarówki

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Presja czasu i zmęczenie: częste zjawiska w pracy kierowcy ciężarówki
Kierowcy często prowadzą pojazd w stanie zmęczenia; może to być tragiczne w skutkachFoto: gd_project/Shutterstock

Trwa wyjaśnianie okoliczności tragicznego karambolu na S7. Ze wstępnych analiz wynika, że kierowca był trzeźwy, nie był pod wpływem narkotyków i nie używał telefonu. Niewykluczone, że za utratę kontroli nad pojazdem bądź zagapienie się odpowiadało zmęczenie. U kierowców może ono być tragiczne w skutkach. Często jednak okoliczności nie pozwalają na regenerację sił.

- Nie chodzi tu o usprawiedliwianie czy rozgrzeszanie sprawców wypadków. Raczej o to, by pokazać, że takie warunki solidnemu wypoczynkowi nie sprzyjają i może trzeba na to zwrócić uwagę - podkreśla w swoim materiale reporterskim Kuba Witkowski.


Posłuchaj

4:39
Presja czasu i zmęczenie: częste zjawiska w pracy kierowcy ciężarówki (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Do tragicznego w skutkach karambolu na trasie S7 doszło późnym wieczorem w piątek (18.10). W miejscu, gdzie trwają roboty drogowe, ciężarówka wbiła się w sznur samochodów. Łącznie w katastrofie brało udział 18 samochodów osobowych i 3 ciężarowe. W wyniku wypadku 4 osoby poniosły śmierć, a 19 zostało rannych. Kierowca miał wcześniej tłumaczyć policjantom, że się "zagapił". Śledczy pracują nad wyjaśnieniem okoliczności wypadu. Kierowca ciężarówki w chwili zdarzenia był trzeźwy i nie znajdował się pod wpływem środków psychoaktywnych. Z zapisu tachografu wynika, że w chwili zderzenia z innymi pojazdami tir jechał z prędkością 89 km/h, a na tym odcinku drogi dopuszczalna prędkość wynosi 80 km/h.

Czytaj także

Zmęczenie u kierowcy niczym nietrzeźwość

Jedną z możliwych przyczyn utraty kontroli jest zmęczenie u kierowcy samochodu ciężarowego. To, jak wyjaśnia Wojciech Król z Głównego Inspektoratu Transportu Samochodowego, może mieć tragiczne skutki. - Taki kierowca jest takim zagrożeniem na drodze, jakby był w stanie nietrzeźwości lub upojenia alkoholowego. Jego zdolność do oceny sytuacji, reakcji, jest znacznie mniejsza - zaznacza rozmówca Kuby Witkowskiego.

- Jednosekundowe zaśnięcie przy prędkości 50 km/h może powodować, że auto samo jedzie przez 14 metrów - zwraca uwagę Rafał Ziółkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Takie badania były przeprowadzone we Francji. Mężczyzna przejechał 900 kilometrów z Nicei do Paryża. Jego zdaniem nie zasnął, aparatura wykazała 8 przypadków zaśnięcia; od 30 sekund do 2,5 minuty samochód jechał sam - opowiada ekspert.

Kierowca pod presją czasu

Kierowcy ciężarówek nie zawsze są fair, jeśli chodzi o przestrzeganie czasu pracy. Za jego kontrolę odpowiada zamontowany w pojeździe tachograf. Istnieją jednak sposoby na oszustwo. - Wyjmują swoją kartę i wkładają kartę kolegi, i kontynuują jazdę na konto innego kierowcy. Posługują się też zmanipulowanym tachografem - wymienia Wojciech Król.

Należy jednak zaznaczyć, że część wspomnianych zachowań nie bierze się znikąd. Kierowcy samochodów ciężarowych niejednokrotnie są pod presją ze strony pracodawcy lub odbiorców, by jak najszybciej dostarczyć towar. Na punktualność wpływ ma natomiast wiele czynników. To między innymi miejsca na trasie, w których kierowca może odpocząć. - Mamy sytuację, gdzie tych miejsc parkingowych brakuje. Są też sytuacje, gdzie samochody trzeba dozorować, ponieważ kradzieże tych ładunków są nagminne - zwraca uwagę Tomasz Rejek z Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Michał Matus
Autor materiału: Kuba Witkowski
Data emisji: 21.10.2024
Godzina emisji: 16.13

qch/PR24/wmkor

Polecane