Reklama

reklama

Ostatnie dni wystawy "Maria Pinińska-Bereś" z programem wydarzeń pełnym atrakcji

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Ostatnie dni wystawy "Maria Pinińska-Bereś" z programem wydarzeń pełnym atrakcji
Maria Pinińska-Bereś, "Namiot", 1976, Muzeum Sztuki w ŁodziFoto: Aleksandra Szwedo/mat. prasowe

Warsztaty szycia rzeźby i tańca intuicyjnego. Slam poetycki i "Sensual blind tour" – niecodzienne oprowadzanie przygotowane przez osoby z niepełnosprawnością wzroku, w którym można uczestniczyć z zakrytymi oczami. Wykłady o socjalistycznej rewolucji obyczajowej, o performatywnym obliczu artystki, czy o Marii Pinińskiej-Bereś oczami jej córki Bettiny. To tylko niektóre z wielu atrakcji przygotowanych na zakończenie wystawy "Maria Pinińska-Bereś".

Już tylko do 13 października 2024 można oglądać wystawę „Maria Pinińska-Bereś” – pierwszy od ponad dwudziestu lat monograficzny pokaz prac jednej z najwybitniejszych polskich rzeźbiarek XX w. Jej twórczość eksplorowała sferę kobiecości i kobiecego erotyzmu, ich społeczno-polityczne uwikłania, a także relacje ze światem natury.


Maria Pinińska-Bereś, „Punkt obserwacyjny zmian w sztuce”, 1978, kolekcja rodzinna, fot. Aleksandra Szwedo Maria Pinińska-Bereś, „Punkt obserwacyjny zmian w sztuce”, 1978, kolekcja rodzinna, fot. Aleksandra Szwedo

Artystka wprowadziła do rodzimej sztuki wrażliwość feministyczną. W początku lat 60. XX w. zdjęła rzeźby z cokołów i z determinacją eksponowała je, ustawiając bezpośrednio na ziemi lub na ręcznie szytych kołderkach. Znakiem rozpoznawczym Pinińskiej-Bereś były miękkie struktury i zmysłowe formy, a kolorem emblematycznym od początku lat 70. XX w. stał się róż.


Maria Pinińska-Bereś, „Studnia różu”, 1977, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. Aleksandra Szwedo Maria Pinińska-Bereś, „Studnia różu”, 1977, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. Aleksandra Szwedo

Ostatnie dwa tygodnie prezentacji tej ekspozycji w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu wypełnione będą wydarzeniami dla dzieci, dorosłych, seniorów i osób z niepełnosprawnościami.

Piątek 4 października 2024

  • g. 16:00 – O czwartej pod Kopułami – oprowadzanie po wystawie

Sobota 5 października 2024

  • g. 13:00 – Historie (z) ciała – warsztaty z cyklu "Uszyj sobie rzeźbę", prowadzenie Barbara Przerwa i Wojtek Grabałowski
  • g. 17:00 – Artystki a socjalistyczna rewolucja obyczajowa (Maria Pinińska-Bereś, Jana Želibská, Ilona Keserü) – wykład prof. Agaty Jakubowskiej
  • g. 18:00 – "Psychomebelki" atakują – warsztaty tańca intuicyjnego z cyklu "Co mnie porusza w sztuce współczesnej?", prowadzenie Barbara Przerwa

Niedziela 6 października 2024

  • g. 12:00 – Maria Pinińska-Bereś: performanse, akcje, gesty – wykład Justyny Oleksy
  • g. 15:00 – Oprowadzanie po wystawie dla seniorów połączone z czytaniem fragmentów tekstów artystki

Piątek 11 października 2024

  • g. 16:00 – O czwartej pod Kopułami – oprowadzanie po wystawie
  • g. 18:00 – Płonący żyrafi slam katastroficzny 3.0 – slam poetycki poprzedzony oprowadzaniem po wystawie o g. 17:00

Sobota 12 października 2024

  • g. 14:00 – Rzeźba z ubrań – integracyjne warsztaty dostosowane do potrzeb osób w spektrum, prowadzenie dr Agata Iżykowska-Uszczyk
  • g. 14:30 – Maria Pinińska-Bereś. Moja mama – awangardowa artystka – wykład Bettiny Bereś
  • g. 18:00 – Pinińska – moja artystyczna matka – wykład prof. Iwony Demko

Niedziela 13 października 2024

  • g. 11:00 – Oprowadzanie kuratorskie, prowadzenie Małgorzata Micuła
  • g. 12:00 – Sensual blind tour – oprowadzanie przygotowane przez osoby z niepełnosprawnością wzroku w ramach warsztatów z cyklu „Dotknij muzeum”
  • g. 12:30 – Herstorie, queerstorie i inne „_storie” – wykład Zofii Reznik z ćwiczeniami


***

4.10, g. 16:00

O czwartej pod Kopułami – oprowadzanie po wystawie
Wstęp wolny

5.10, g. 13:00

Historie (z) ciała – warsztaty z cyklu "Uszyj sobie rzeźbę", prowadzenie Barbara Przerwa i Wojtek Grabałowski
Zapraszamy do uszycia własnej rzeźby inspirowanej wybranymi pracami Marii Pinińskiej-Bereś. Wykorzystując miękkie tkaniny, gąbki i tiule, zagłębimy się w przestrzenie ostrych cięć, szwów, ale przede wszystkim czułego dotyku i organicznego doznania cielesności. Wszyjemy w rzeźby nasze emocje i stworzymy pulsującą życiem instalację.
Bilety w cenie 20 zł
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, tel. 71 712 71 81

5.10, g. 17:00

Artystki a socjalistyczna rewolucja obyczajowa (Maria Pinińska-Bereś, Jana Želibská, Ilona Keserü) – wykład prof. Agaty Jakubowskiej

"Gdy raz postanowiłam mówić własnym głosem, gdy odblokowałam ten kobiecy rezerwuar, to wypłynęła rzeka, która mnie samą czasem wprawiała w zakłopotanie". Te słowa Marii Pinińskiej-Bereś będą punktem wyjścia do opowieści o twórczości trzech artystek z końca lat 60. – jej samej, Ilony Keserü i Jany Želibskiej. Pisząc o odblokowywaniu kobiecego rezerwuaru, polska artystka odnosiła się do tych swoich prac, w których podjęła temat intymnych relacji i erotycznych doznań. Pojawił się on też w tym czasie w sztuce dwóch pozostałych bohaterek wykładu. Prelegentka na ich twórczość spojrzy przez pryzmat tego, jaką formę przybrała rewolucja obyczajowa w Europie Wschodniej (w Polsce, na Węgrzech i Słowacji).
Wstęp wolny

5.10, g. 18:00

"Psychomebelki" atakują! – warsztaty tańca intuicyjnego z cyklu „Co mnie porusza w sztuce współczesnej?”, prowadzenie Barbara Przerwa

Czym są dla współczesnych widzów dzieła Marii Pinińskiej-Bereś z cyklu "Psychomebelki", stworzone w latach 70. XX wieku? Kłopotliwym zagadnieniem cielesności i erotyki przeniesionym w medium rzeźbiarskie? A może silną feministyczną interwencją, nieujarzmioną siłą kobiecych pragnień i pretensji penetrującą przestrzeń działań artystycznych?

Sztuka była dla Pinińskiej azylem wobec codziennego życia. Z dużą dawką sprzeciwu, ale i ironicznego poczucia humoru artystka przyglądała się kulturowej kondycji ról kobiecych. W jej pracach nieustannie pulsuje moc czułości i buntu jednocześnie zamkniętego w ciele. W improwizacji tanecznej będziemy eksplorować fale emocji "wylewające się" z takich obiektów, jak "Maszynka miłości", "Szafka", "Egzystencjarium", "Mój uroczy pokoik".
Bilety w cenie 20 zł
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, tel. 71 712 71 81

6.10, g. 12:00

Maria Pinińska-Bereś: Performanse, akcje, gesty – wykład Justyny Oleksy

"Po raz pierwszy z akcją czy happeningiem spotkałam się, gdy zostałam przez Kantora zaproszona do udziału w happeningu »Linia podziału«, u Historyków Sztuki. Byłam tą, co głośno powtarzała: ja siedzę" Maria Pinińska-Bereś

Zapraszamy na wykład o performatywnym obliczu artystki. O jej anektowaniu przestrzeni, efemerycznych ingerencjach w naturę i potrzebie tworzenia własnego terytorium. A także o tym, czy da się wyprać feminizm i na co zda się bicie piany.
Wstęp wolny

6.10, g. 15:00

"Maria Pinińska-Bereś" – oprowadzanie po wystawie połączone z czytaniem fragmentów tekstów artystki
Wstęp z biletem na wystawę czasową, dla seniorów bilet w cenie 3 zł

11.10, g. 16:00

O czwartej pod Kopułami – oprowadzanie po wystawie
Wstęp wolny

11.10, g. 18:00

Płonący żyrafi slam katastroficzny 3.0 – prowadzenie: BroCat (Kolektyw Komitet)

Slam poetycki w Pawilonie to święto ruchome. Tym razem wypada 11 października!

Czym jest slam? – zapytacie. To interdyscyplinarny pojedynek osób „piszących” w sposób oralny, czyli mówiony. Czytamy, śpiewamy, rapujemy bądź wyklaskujemy swoją twórczość poetycką. A co i w jaki sposób, zależy wyłącznie od kreatywności osoby występującej. Slam jest performatywną sztuką wypowiedzi.

Tym razem motywem pawilonowego slamu jest płonąca żyrafa! Szukajcie inspiracji w tekstach kultury: sięgnijcie do Grochowiaka, sięgnijcie do Salvadora, a najkonieczniej – zajrzyjcie na wystawę prac Marii Pinińskiej-Bereś. Rozejrzyjcie się też w sobie, wokół. W górę również popatrzcie. Wyjdźcie przed dom. Wyjdźcie przed szereg. Przyjdźcie na slam!

Dla chętnych uczestników i słuchaczy o g. 17:00 odbędzie się specjalne oprowadzanie po wystawie "Maria Pinińska Bereś" (wstęp z biletem za wystawę czasową). Slam rozpocznie się o g. 18:00 – już po zamknięciu muzeum.
Wstęp wolny

12.10, g. 14:00

Rzeźba z ubrań – integracyjne warsztaty dostosowane do potrzeb rodzin z dziećmi w spektrum, prowadzenie: dr Agata Iżykowska-Uszczyk

Miękkie, lekkie, czasem nieoczywiste, a czasem najlepiej nam znane – pozwalają ukryć się przed chłodem, a czasem poczuć się jak najbardziej elegancka osoba na świecie – to ubrania. Te materiały związane z naszą codziennością staną się punktem wyjścia do poszukiwań na wystawie czasowej "Marii-Pinińskiej Bereś". W jaki sposób "rzeźbiła" z nich artystka? W części warsztatowej wykonamy własne rzeźby z ubrań.
Bilety w cenie 10 zł
Zapisy: agata.izykowska@mnwr.pl

12.10, g. 14:30

Maria Pinińska-Bereś. Moja mama – awangardowa artystka – wykład Bettiny Bereś
Jaka była Maria Pinińska-Bereś jako artystka, a jaka jako matka? Czy rozgraniczała te role? Dlaczego wymyśliła rzeźbę na nowo? Jak powstawały jej prace? Skąd czerpała inspiracje? Z kim dzieliła swoje rozterki twórcze? Ile miała przyjaciółek artystek? Czy tylko sztuka była jej pasją? Czego nie poświęciła dla sztuki? A co poświęciła? Na wszystkie te pytania, a także na pytania słuchaczek i słuchaczy, odpowie Bettina Bereś w formie wyjątkowego wykładu – opowieści córki o mamie jako awangardowej artystce.
Wstęp wolny

12.10, g. 18:00

Pinińska – moja artystyczna matka – wykład prof. Iwony Demko
Wykład skupi się na ukazaniu związków między artystkami wywodzącymi się z tej samej uczelni artystycznej, choć należącymi do różnych, odległych pokoleń. Na podstawie wybranych prac Iwony Demko, bezpośrednio korespondujących z twórczością Marii Pinińskiej-Bereś, zostanie opowiedziana historia podobieństw w doświadczeniach oraz funkcjonowaniu kobiety-artystki w świecie sztuki.
Wstęp wolny

13.10, g. 11:00

"Maria Pinińska-Bereś" – oprowadzanie kuratorskie, prowadzenie Małgorzata Micuła
Wstęp wolny

13.10, g. 12:00

Sensual blind tour – oprowadzanie przygotowane przez osoby z niepełnosprawnością wzroku, prowadzenie: uczestniczki i uczestnicy warsztatów z cyklu "Dotknij muzeum" prowadzonego przez dr Agatę Iżykowską-Uszczyk
Oprowadzanie dźwiękiem, słowem, gestem – to jedne z nielicznym sposobów, którymi oprowadzą po wystawie "Maria Pinińska-Bereś" uczestnicy warsztatów integracyjnych z cyklu "Dotknij muzeum". Które obiekty najmocniej ich zachwyciły, a z którymi chcą wejść w polemikę? Dla chętnych przewidujemy możliwość uczestnictwa w opaskach na oczy.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, tel. 71 712 71 81

13.10, g. 12:30

Herstorie, queerstorie i inne "_storie" – wykład z ćwiczeniami, prowadzenie: Zofia Reznik
Słowo "herstoria" jeszcze do niedawna wzbudzało kontrowersje, ale dziś jest już bardzo popularne – znajdziemy je w opisach coraz liczniejszych wydarzeń dedykowanych pamięci o kobietach, pojawia się także w tytułach publikacji, także tych akademickich. Czym jest dziś herstoria i czemu jej nie nazywamy "jejstorią" albo "jej opowieścią"? Co więcej, tuż obok pojawiają się także coraz śmielej i chętniej podejmowane hasła "queerstoria" czy nawet "transstoria", wspierające historyczną widoczność osób nieheteronormatywnych oraz wzmacniające społeczność osób LGBT+. A gdyby tak wśród szkolnych przedmiotów pojawiła się inkluzywna "_storia"?

Podczas spotkania przyjrzymy się na różnych przykładach, jak feministyczne i mniejszościowe narracje o przeszłości zmieniają także dominującą opowieść o naszych dziejach, jak nasze postrzeganie historii staje się coraz bardziej różnorodne i włączające. Nie będzie to jednak wyłącznie przegląd rozmaitych inicjatyw, ale także zaproszenie do uważnego wejrzenia we własne opowieści – te osobiste, rodzinne czy z kręgu znajomych. Poprzez kilka ćwiczeń uważnego słuchania postaramy się wyczulić na treści, niuanse i ciszę, przyjrzymy się, jak w myśleniu o przeszłości znaczenia ujawniają się nie tylko w oficjalnych dokumentach, ale także tuż obok nas.
Wstęp wolny

Polecane