Reklama

reklama

Dziewczynki w Polsce - samotne, zestresowane i pod presją. Jak im pomóc?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Dziewczynki w Polsce - samotne, zestresowane i pod presją. Jak im pomóc?
Według badań dziewczynki w Polsce zmagają się z wieloma problemami. Jak możemy im pomóc?Foto: shutterstock/fizkes

Fundacja Kosmos dla Dziewczynek opublikowała raport "Dziewczyński stres". Jego zapisy są niepokojące: najnowsze badania pokazują między innymi, że polskie dziewczynki są najbardziej samotne w całej Unii Europejskiej. - Raport nie napawa optymizmem, ale mamy dużo wskazówek co zrobić, by sytuacja nie była taka zła - podkreśla przedstawicielka fundacji Joanna Czeczott.

Raport dziennikarski "Dziewczyński stres 2024", napisany przez Maję Hawranek i opublikowany w połowie września, rozpoczyna cykl publikacji opisujących stan przeciążenia polskich dziewczynek. Kolejne teksty, które zostaną publikowane przez fundację, będą poruszać m.in. kwestię perfekcjonizmu, omawiać wypalenie postaktywistek oraz opisywać problem poczucia samotności.


Posłuchaj

12:48
Dziewczynki w Polsce - samotne, zestresowane i pod presją. Jak im pomóc? (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

- Raport próbuje zmapować źródła dziewczyńskiego stresu w 2024 roku. 38 proc. polskich piętnastolatek, według badania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) czuje się na stałe samotnymi. - wyjaśnia Joanna Czeczott. -  To są też prezentowane badania na temat stresu i dobrostanu. (...) Maja Hewranek opiera się na badaniach WHO, Rzecznika Praw Dziecka i innych, wszelkich dostępnych źródłach. Przytaczamy te dane by pokazać, że to poczucie stresu, bycia w permanentnym zagrożeniu i samotności są szczególnie wysokie u polskich dziewczynek - dodaje gościni radiowej Trójki.

Czytaj także

Porażką w szkole kontra niepowodzenie w relacjach

Oczywiście stres nie dotyczy tylko dziewczynek. Problem obejmuje również chłopców, choć przyczyny, i ryzyko wystąpienia zjawiska, są różne. Źródła stresu zbadano na przykład w jednej ze szkół podstawowych w Koszalinie. - Okazało się, że o ile chłopcy najbardziej stresują się tym, że dostaną złą ocenę, tak dziewczynki denerwują się sytuacją towarzyską. Ich największym niepokojem jest to, że nie będą miały dobrej sytuacji społecznej - opowiada Joanna Czeczott.

- W przypadku pracy domowej sytuacja jest jasna: można ją odrobić albo nie. Dlatego dziewczynki bardzo często jako mechanizm obronny wybierają by być dobrymi uczennicami, odrabiać prace domowe i spełniać wszystkie oczekiwania. W relacjach z rówieśniczkami jest o tyle trudniej, że nie ma jakichś jasnych kryteriów - tłumaczy ekspertka. 

Uwięzione między stereotypami

Jednocześnie, na co zwraca uwagę rozmówczyni Michała Matusa, współcześnie dziewczynki tkwią między dwoma stereotypami: starym i nowym. - Ten stary stereotyp nakazuje dziewczynce być lubianą, miłą. Kwestia popularności w klasie jest wyznacznikiem tego, czy jesteś dobrą dziewczynką. Jednocześnie mamy do czynienia z bardzo nagłaśnianym, i uważam, że to bardzo potrzebne, paradygmatem mówiącym, że dziewczynki mogą wszystko. Wpadają więc w taki klincz, który próbujemy namierzyć i nagłośnić - dodaje przedstawicielka fundacji Kosmos dla Dziewczynek.

Czytaj także: Brak regulacji związków partnerskich w Polsce, to naruszenie praw człowieka

Jak pomóc dziewczynkom?

Rodzic czy opiekun, który chce pomóc dziewczynce, powinien zachęcać do sięgania po sukcesy i rozwoju, ale jednocześnie nie wpędzić w pułapkę wysokich oczekiwań. To spore wyzwanie. - Warto zadać sobie zawsze pytanie, z czego wynika nasze oczekiwanie, by nasza córka zapisała się na przykład na dodatkowe zajęcia. Jest wrzesień, czas zapisywania grafików. Często wpadamy w pułapkę myślenia o edukacji jako inwestycji. To zrozumiałe, chcemy dla naszych córek jak najlepiej. Ale ważne jest zatrzymanie się i zadanie sobie pytania, czy dziewczynki tego chcą, potrzebują, i czy temu podołają - zaznacza Joanna Czeczott.

*** POMOC OSOBOM W KRYZYSIE ***

116 111 <- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która bezpłatnie pomaga dzieciom, które doświadczyły różnych form przemocy. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny.

116 123 <- Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny przez siedem dni w tygodniu w godz. 14.00–22.00.

800 108 108 <- Bezpłatny telefon wsparcia, czynny od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem dni świątecznych) w godz. 14.00–20.00.

800 121 212 <- Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży rzecznika praw dziecka, czynny całą dobę przez siedem dni w tygodniu.

22 635 09 54 <- Telefon zaufania dla osób starszych, czynny w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 17.00–20.00.

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Michał Matus
Gość: Joanna Czeczott (Fundacja Kosmos dla Dziewczynek)
Data emisji: 25.09.2024
Godzina emisji: 16.39

qch

Polecane