Dziewczynki w Polsce - samotne, zestresowane i pod presją. Jak im pomóc?
Fundacja Kosmos dla Dziewczynek opublikowała raport "Dziewczyński stres". Jego zapisy są niepokojące: najnowsze badania pokazują między innymi, że polskie dziewczynki są najbardziej samotne w całej Unii Europejskiej. - Raport nie napawa optymizmem, ale mamy dużo wskazówek co zrobić, by sytuacja nie była taka zła - podkreśla przedstawicielka fundacji Joanna Czeczott.
Według badań dziewczynki w Polsce zmagają się z wieloma problemami. Jak możemy im pomóc?
Foto: shutterstock/fizkes
Raport dziennikarski "Dziewczyński stres 2024", napisany przez Maję Hawranek i opublikowany w połowie września, rozpoczyna cykl publikacji opisujących stan przeciążenia polskich dziewczynek. Kolejne teksty, które zostaną publikowane przez fundację, będą poruszać m.in. kwestię perfekcjonizmu, omawiać wypalenie postaktywistek oraz opisywać problem poczucia samotności.
- Raport próbuje zmapować źródła dziewczyńskiego stresu w 2024 roku. 38 proc. polskich piętnastolatek, według badania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) czuje się na stałe samotnymi. - wyjaśnia Joanna Czeczott. - To są też prezentowane badania na temat stresu i dobrostanu. (...) Maja Hewranek opiera się na badaniach WHO, Rzecznika Praw Dziecka i innych, wszelkich dostępnych źródłach. Przytaczamy te dane by pokazać, że to poczucie stresu, bycia w permanentnym zagrożeniu i samotności są szczególnie wysokie u polskich dziewczynek - dodaje gościni radiowej Trójki.
Czytaj także
- Kryzysy samobójcze nastolatków i odpowiedzialność dorosłych. "Trzeba zacząć od tego, by zrozumieć"
- Dzietność i bezdzietność z wyboru. Dlaczego (nie)chcemy mieć dzieci?
Porażką w szkole kontra niepowodzenie w relacjach
Oczywiście stres nie dotyczy tylko dziewczynek. Problem obejmuje również chłopców, choć przyczyny, i ryzyko wystąpienia zjawiska, są różne. Źródła stresu zbadano na przykład w jednej ze szkół podstawowych w Koszalinie. - Okazało się, że o ile chłopcy najbardziej stresują się tym, że dostaną złą ocenę, tak dziewczynki denerwują się sytuacją towarzyską. Ich największym niepokojem jest to, że nie będą miały dobrej sytuacji społecznej - opowiada Joanna Czeczott.
- W przypadku pracy domowej sytuacja jest jasna: można ją odrobić albo nie. Dlatego dziewczynki bardzo często jako mechanizm obronny wybierają by być dobrymi uczennicami, odrabiać prace domowe i spełniać wszystkie oczekiwania. W relacjach z rówieśniczkami jest o tyle trudniej, że nie ma jakichś jasnych kryteriów - tłumaczy ekspertka.
Uwięzione między stereotypami
Jednocześnie, na co zwraca uwagę rozmówczyni Michała Matusa, współcześnie dziewczynki tkwią między dwoma stereotypami: starym i nowym. - Ten stary stereotyp nakazuje dziewczynce być lubianą, miłą. Kwestia popularności w klasie jest wyznacznikiem tego, czy jesteś dobrą dziewczynką. Jednocześnie mamy do czynienia z bardzo nagłaśnianym, i uważam, że to bardzo potrzebne, paradygmatem mówiącym, że dziewczynki mogą wszystko. Wpadają więc w taki klincz, który próbujemy namierzyć i nagłośnić - dodaje przedstawicielka fundacji Kosmos dla Dziewczynek.
Czytaj także: Brak regulacji związków partnerskich w Polsce, to naruszenie praw człowieka
Jak pomóc dziewczynkom?
Rodzic czy opiekun, który chce pomóc dziewczynce, powinien zachęcać do sięgania po sukcesy i rozwoju, ale jednocześnie nie wpędzić w pułapkę wysokich oczekiwań. To spore wyzwanie. - Warto zadać sobie zawsze pytanie, z czego wynika nasze oczekiwanie, by nasza córka zapisała się na przykład na dodatkowe zajęcia. Jest wrzesień, czas zapisywania grafików. Często wpadamy w pułapkę myślenia o edukacji jako inwestycji. To zrozumiałe, chcemy dla naszych córek jak najlepiej. Ale ważne jest zatrzymanie się i zadanie sobie pytania, czy dziewczynki tego chcą, potrzebują, i czy temu podołają - zaznacza Joanna Czeczott.
*** POMOC OSOBOM W KRYZYSIE ***
116 111 <- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która bezpłatnie pomaga dzieciom, które doświadczyły różnych form przemocy. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny.
116 123 <- Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny przez siedem dni w tygodniu w godz. 14.00–22.00.
800 108 108 <- Bezpłatny telefon wsparcia, czynny od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem dni świątecznych) w godz. 14.00–20.00.
800 121 212 <- Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży rzecznika praw dziecka, czynny całą dobę przez siedem dni w tygodniu.
22 635 09 54 <- Telefon zaufania dla osób starszych, czynny w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 17.00–20.00.
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Michał Matus
Gość: Joanna Czeczott (Fundacja Kosmos dla Dziewczynek)
Data emisji: 25.09.2024
Godzina emisji: 16.39
qch