Młodzież wobec języka polskiego. Dr Aleksandra Korczak: to bardzo zróżnicowana grupa

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Młodzież wobec języka polskiego. Dr Aleksandra Korczak: to bardzo zróżnicowana grupa
Młodzież ma swój sposób mówienia i wymaga innego podejścia ze strony nauczycieliFoto: Mircea Moira/Shutterstock

- Młodzież to są ludzie. Mniejsi, albo po prostu młodsi, ale ludzie. Tak samo jak mamy zróżnicowany stosunek do dorosłych osób, tak samo nastoletnie osoby mogą być przyjemne w rozmowie albo przysporzyć trudności w dogadywaniu się - opowiada dr Aleksandra Korczak, nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii; ekspertka do spraw lektur szkolnych oraz edukacji antydyskryminacyjnej, wyróżniona w konkursie Nauczyciel Roku oraz nominowana do Nagrody im. Ireny Sendlerowej i Nagrody prof. Czerneckiego za publicystykę na rzecz edukacji.

Na młodzież podobno narzekali już starożytni myśliciele. Sokrates narzekał, że młodzi kochają luksus i nie szanują nauczycieli. Równie krytyczni byli na przykład Platon i Arystoteles. Ostatni z tej dwójki miał wręcz stwierdzić, że "kiedy widzi młodzież, to wątpi w przyszłość cywilizacji". 

Czy osoby w wieku nastoletnim rzeczywiście są aż tak problematyczne? Dr Aleksandra Korczak twierdzi, że to zależy od człowieka, podobnie jak w przypadku dorosłych. - To bardzo zróżnicowana grupa - tłumaczy nauczycielka. - Sama mówię o sobie, że mam ten przywilej, że pracuję z młodzieżą w mokotowskim liceum, do którego progi dostania się są dość wysokie. Pracuję więc z osobami, które są jakoś, brzydko mówiąc, wyselekcjonowane w procesie edukacyjnym. (...) Natomiast wiadomo, że pracując w technikum albo szkole zawodowej spotykamy się z osobami, które miały relatywnie niższe stopnie - dodaje.

Najczęściej czytane

Jak przemawia młodzież? Więcej błędów i tego samego

Gościni audycji "PrzySłowie" stwierdziła, że współczesna młodzież w ogromnej większości nie jest w stanie skonstruować kilkuminutowej wypowiedzi bez stosu błędów i powtórzeń. Jak zaznacza w rozmowie z Mateuszem Adamczykiem, do tego wniosku doszła na podstawie między innymi sprawdzania arkuszy maturalnych, ustnych egzaminów i pracy z uczniami.

Ekspertka podkreśla jednocześnie, że nie jest to wina młodzieży. Co więcej, nie jest to ogólna cecha osób z tej grupy wiekowej. - To jest problem systemowy, wynikający z tego, że w tej chwili uczymy w szkołach w taki sposób, że raczej przekazujemy wiedzę, niż rozwijamy umiejętności. Szczególnie na etapie szkoły średniej - tłumaczy dr Aleksandra Korczak.

- To jest konsekwencją tego, jak zaprojektowane są podstawa programowa i system egzaminowania maturalnego - kontynuuje nauczycielka. - W podstawie programowej nawet są podane te umiejętności mówienia jako ważne. (...) Ale matura jest pomyślana w taki sposób, że przede wszystkim trzeba utrwalać treść lektur, przez co nie ma kiedy z uczniami rozmawiać - dodaje.


Posłuchaj

45:56
Młodzież wobec języka polskiego. Dr Aleksandra Korczak: to bardzo zróżnicowana grupa (PrzySłowie/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: PrzySłowie
Prowadzi: Mateusz Adamczyk
Data emisji: 20.06.2024
Godzina emisji: 12.07

qch/wmkor

Polecane