Pink washing - tęczowy biznes firm, zamiast wspierania społeczności LGBTQ+

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Pink washing - tęczowy biznes firm, zamiast wspierania społeczności LGBTQ+
Rainbow washing - tęczowy biznes zapewnia firmom ponadprzeciętne zyskiFoto: Shutterstock/Africa Studio

Zjawisko polegające na wykorzystywaniu postulatów, takich jak np. równość małżeńska czy walka z dyskryminacją osób LGBTQ+ w celach marketingowych to tzw. pink washing lub rainbow washing. Co roku w czerwcu czyli miesiącu dumy (Pride Month) zjawisko to znacznie się nasila. 

  • Pride Month, czyli miesiąc dumy jest obchodzony w czerwcu każdego roku i ma korzenie sięgające 1969 roku, gdy społeczność LGBT rozpoczęła swoje walki o równość. 
  • Symbolem ruchu LGBT jest tęczowa flaga, którą po raz pierwszy zaprezentowano na marszu równości w 1978 roku. Zaprojektował ją Gilbert Baker. Kolor różowy symbolizował seksualność, czerwony - życie, pomarańczowy - ukojenie, żółty - światło słońca, zielony - naturę, turkusowy - sztukę, indygo - spokój i harmonię, a fioletowy - duchowość.

Obchody miesiąca dumy (Pride Month), które przypadają co roku w czerwcu, cieszą się dużą popularnością na całym świecie. Tę popularność wykorzystują często firmy. Tęczowe flagi można zobaczyć w maju i czerwcu nie tylko na marszach równości, ale też w innych publicznych miejscach wielu miast.  


Tęczowa flaga w Rzymie Tęczowa flaga w Rzymie, fot. Shutterstock/Cineberg

Duże firmy  wykorzystując ten symbol nie tylko w celu wspierania społeczności LGBTQ+. Coraz częściej zarzuca się im pozorowanie działań wspierających mniejszości seksualne dla zwiększenia własnych zysków, czyli tzw. rainbow washing lub pink washing. 
Także w Polsce coraz więcej firm - zwłaszcza w maju i czerwcu - wspiera społeczność LGBTQ+, ale to wsparcie często jest na pokaz i jest uznawane za żerowanie na społeczności LGBTQ+. 

Czytaj także: 


- Wiele firm i biznesów przypomina sobie o istnieniu społeczności LGBTQ+ i też często też społeczność wykorzystuje do tego, żeby mieć lepsze wskaźniki, by pokazać także, że firmy są zaangażowane społecznie - mówi Magda Dropek, organizatorka krakowskiego marszu równości. 


- Społeczność LGBT to nie darmowa tablica ogłoszeń - uważa Miko Czerwiński z Fundacji Równość.org.pl. 

- Przykładem takiego działania są firmy, które chcą uczestniczyć w marszach równości, promować się na tych marszach, nie poczuwając się jednocześnie do tego żeby wesprzeć te marsze logistycznie czy finansowo - dodaje Miko Czerwiński. 


Posłuchaj

4:07
Pink Washing - sposób na biznes? (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

  

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Autorka materiału: Martyna Masztalerz 
Data emisji:
 24.05.2024
Godzina emisji: 7.18

dm

Polecane