Pink washing - tęczowy biznes firm, zamiast wspierania społeczności LGBTQ+
2024-05-24, 14:05 | aktualizacja 2024-05-24, 21:05
Zjawisko polegające na wykorzystywaniu postulatów, takich jak np. równość małżeńska czy walka z dyskryminacją osób LGBTQ+ w celach marketingowych to tzw. pink washing lub rainbow washing. Co roku w czerwcu czyli miesiącu dumy (Pride Month) zjawisko to znacznie się nasila.
- Pride Month, czyli miesiąc dumy jest obchodzony w czerwcu każdego roku i ma korzenie sięgające 1969 roku, gdy społeczność LGBT rozpoczęła swoje walki o równość.
- Symbolem ruchu LGBT jest tęczowa flaga, którą po raz pierwszy zaprezentowano na marszu równości w 1978 roku. Zaprojektował ją Gilbert Baker. Kolor różowy symbolizował seksualność, czerwony - życie, pomarańczowy - ukojenie, żółty - światło słońca, zielony - naturę, turkusowy - sztukę, indygo - spokój i harmonię, a fioletowy - duchowość.
Obchody miesiąca dumy (Pride Month), które przypadają co roku w czerwcu, cieszą się dużą popularnością na całym świecie. Tę popularność wykorzystują często firmy. Tęczowe flagi można zobaczyć w maju i czerwcu nie tylko na marszach równości, ale też w innych publicznych miejscach wielu miast.
Duże firmy wykorzystując ten symbol nie tylko w celu wspierania społeczności LGBTQ+. Coraz częściej zarzuca się im pozorowanie działań wspierających mniejszości seksualne dla zwiększenia własnych zysków, czyli tzw. rainbow washing lub pink washing.
Także w Polsce coraz więcej firm - zwłaszcza w maju i czerwcu - wspiera społeczność LGBTQ+, ale to wsparcie często jest na pokaz i jest uznawane za żerowanie na społeczności LGBTQ+.
Czytaj także:
- Czy w szkołach jest miejsce na Tęczowy Piątek?
- Polska na poziomie Białorusi i Rosji. Kiedy osoby i pary LGBTQ+ uzyskają pełnię praw?
- Nowy słownik wrażliwości. Jak mówić, by nie ranić i uszanować różnorodność?
- Wiele firm i biznesów przypomina sobie o istnieniu społeczności LGBTQ+ i też często też społeczność wykorzystuje do tego, żeby mieć lepsze wskaźniki, by pokazać także, że firmy są zaangażowane społecznie - mówi Magda Dropek, organizatorka krakowskiego marszu równości.
- Społeczność LGBT to nie darmowa tablica ogłoszeń - uważa Miko Czerwiński z Fundacji Równość.org.pl.
- Przykładem takiego działania są firmy, które chcą uczestniczyć w marszach równości, promować się na tych marszach, nie poczuwając się jednocześnie do tego żeby wesprzeć te marsze logistycznie czy finansowo - dodaje Miko Czerwiński.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Robert Grzędowski
Autorka materiału: Martyna Masztalerz
Data emisji: 24.05.2024
Godzina emisji: 7.18
dm