Reklama

reklama

Inna. "Trójka pod Księżycem" o "Iwonie, księżniczce Burgunda"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Inna. "Trójka pod Księżycem" o "Iwonie, księżniczce Burgunda"
Teatr Wybrzeże, "Iwona, księżniczka Burgunda", reż. Adam OrzechowskiFoto: mat. promocyjne/Teatr Wybrzeże/Natalia Kabanow

Teatr Wybrzeże w Gdańsku przedstawił premierę pierwszego z trzech (skończonych) dramatów Witolda Gombrowicza, "Iwonę, księżniczkę Burgunda" w reżyserii Adama Orzechowskiego. Poprzednią premierę "Iwony…" w Wybrzeżu wyreżyserował w 1977 roku Ryszard Major. Ryzykował, gdyż Gombrowicz nie był wtedy mile odbierany przez władze. Choć w tamtym czasie na przykład Jerzy Jarocki z sukcesem wystawiał "Ślub": najsłynniejszy - w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

Gombrowicz napisał "Iwonę, księżniczkę Burgunda" w 1935 roku. Od jej publikacji w 1938 roku minęło 86 lat i, jak się okazuje, jest nadal atrakcyjna dla współczesnego interpretatora. Może każdy czas ma "swoją" Iwonę.

"Ile razy słyszymy, że ktoś jest ofiarą ataku tylko dlatego, że jest inny i zachowuje się w sposób, który komuś się nie podoba?" - napisał w recenzji zatytułowanej "Iwona, ofiara hejtu" Łukasz Rudziński. Ten trop wydaje się wyjątkowo trafny i inspirujący do rozmowy.

Inna, nie pasuje do stereotypu, do lansowanej idei, do grupy, do otoczenia, zatem zasługuje na potępienie, następnie wykluczenie, a po drodze – na zadawanie ciosów, które zaczynają się od żartów, a kończą, jeśli mało skuteczne, społecznym unicestwieniem (u Gombrowicza jest to starannie obmyślony mord).

Inna, bo milczy, bo długo milczy, aż przychodzi moment krzyku skrajnej bezradności, kiedy jest już za późno, bo wyrok zapadł. I to nie jest tylko sceniczna fantazja, niestety.

"Iwona, księżniczka Burgunda" od kulis/YouTube teatrwybrzeze


Dyskusja w "Trójce pod Księżycem"

Zaprosiliśmy Adama Orzechowskiego, reżysera spektaklu, a zarazem dyrektora Teatru Wybrzeże, jego zastępcę, dramaturga i autora sztuk – Radosława Paczochę oraz Maćko Prusaka – choreografa w Wybrzeżu i nie tylko (opracowuje głównie ruch sceniczny do spektakli Jana Klaty).

Jak w teatrze oddać gombrowiczowską "formę"? Poprzez ruch właśnie? "Gęby" Gombrowicza są dla teatru trudne do czytelnego i wymownego oddania. I ruch, bywający także tańcem, jest obok muzyki Marcina Nenko, granej na żywo przez specyficzny kwintet, wyjątkowo ważny w gdańskim spektaklu.

Spotkaniem wokół "Iwony, księżniczki Burgunda" przyłączyliśmy się do działań w Roku Gombrowicza (1904-1969).


Witold Gombrowicz Witold Gombrowicz

"Bidermannowie"

Tak się składa, że Adam Orzechowski pracuje już w Teatrze Powszechnym w Łodzi nad kolejną premierą. To "Bidermannowie". Piątkowe wydanie "Trójki pod Księżycem" otworzyliśmy i zakończyli wypowiedziami dyrektorów Opery Narodowej w Warszawie: Mariusza Trelińskiego i Waldemara Dąbrowskiego. Opera ujawniła w tym tygodniu plany na nowy sezon.

Opera Narodowa: konferencja prasowa zapowiadająca nowy sezon Opera Narodowa: konferencja prasowa zapowiadająca nowy sezon

Alice Munro

13 maja w wieku 92 lat zmarła Alice Munro, kanadyjska autorka opowiadań, laureatka literackiej Nagrody Nobla 2013. W finałowej piątce Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej znalazł się tekst Tomasza Mana "Błękitne oczy pełne miłości", premierowo zrealizowany w 2023 roku w audio-teatrze, w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski oraz retransmitowane na Scenie Teatralnej Trójki.

Posłuchaj

1:31:22
Inna. "Trójka pod Księżycem" o "Iwonie, księżniczce Burgunda" (Trójka pod Księżycem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka pod księżycem
Prowadząca: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 17.05.2024
Godzina emisji: 0.05

Polecane