Spór o Centralny Port Komunikacyjny. Wyzwanie technologiczne i nie tylko...
2024-04-18, 11:04 | aktualizacja 2024-05-16, 10:05
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Według planów CPK ma zostać uruchomiony w 2028 roku wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź.
- Projekt przewiduje wybudowanie Portu Lotniczego w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
- W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż dwie i pół godziny.
- Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy.
- W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
- Gośćmi audycji byli: prof. Paweł Wojciechowski, były minister finansów i wiceminister spraw zagranicznych, ambasador Polski przy organizacji współpracy gospodarczej i rozwoju, dziś nauczyciel akademicki, oraz Maciej Wilk, członek zarządu kanadyjskiego przewoźnika Flyr Airlines.
Prace nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpoczął rząd Prawa i Sprawiedliwości. Z sondażu IBRiS dla "Rzeczpospolitej" wynika, że przeciwników inwestycji jest 23,2 proc. W sondażu, który publikuje w środę "Rzeczpospolita", 36,1 proc. zadeklarowało, że "zdecydowanie" opowiada się za kontynuacją budowy. 22,1 proc. respondentów było "raczej za".
Projekt Kolei Dużych Prędkości
- Wyzwania związane z projektem Kolei Dużych Prędkości były jednym z tematów pierwszego spotkania z przedstawicielami branży kolejowej w ramach Forum dialogu technicznego CPK - poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
"W poruszanych tematach pojawiły się m.in. wyzwania związane z projektem Kolei Dużych Prędkości zarówno w obszarach technicznych (nawierzchnia i obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjna i system zasilania, system kontroli jazdy pociągów i sterowania ruchem), jak i funkcjonalnych (związanych np. z projektowaniem, budową, certyfikacją, eksploatacją oraz w zakresie przygotowania kadr)" - podano w komunikacie.
- Budowa CPK. Maciej Lasek: nie chcemy kasować tego projektu
- Wybrano prezesa CPK. "Ma kilkunastoletnie doświadczenie w branży lotniczej"
Technologiczne wyzwanie
Jak przekazano, podczas dyskusji potwierdzono, że realizacja Kolei Dużych Prędkości w ramach CPK jest nie tylko technicznym i technologicznym wyzwaniem, ale przede wszystkim szansą stworzenia dla społeczeństwa możliwości dynamicznego przemieszczania się koleją w Polsce i Europie, a dla firm - aktywnego uczestnictwa w projektach, które są w centrum zainteresowania polityki transportowej Unii Europejskiej.
"Jednoznacznie daje to nie tylko bezpośrednie korzyści ekonomiczne, ale również strategiczną platformę do dalszego rozwoju i integracji z europejskim rynkiem transportowym. Udział w projekcie KDP CPK umożliwia firmom wykazanie się na międzynarodowej arenie, przyczyniając się do wzrostu ich konkurencyjności i innowacyjności" - dodano.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego
Spółka CPK została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Informacja o unieważnieniu przetargu na audyt harmonogramów spółki #CPK
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) February 28, 2024
Powodem jest chęć zapewnienie najwyższej jakości dla oceny i weryfikacji harmonogramów lotniskowych i kolejowych (linii #igrek)
Link ➡️ https://t.co/MABbcDZrMx pic.twitter.com/MEynPWJsa4
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż dwie i pół godz.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Marcin Jagiełowicz
Data emisji: 17.04.2024
Godzina emisji: 20.05
qch/PR24/wmkor/IAR/zch/mpkor