Podsumowanie półwieku tworzenia: wystawa "Henryk Lula. Ceramika. Sztuka materii"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Podsumowanie półwieku tworzenia: wystawa "Henryk Lula. Ceramika. Sztuka materii"
Henryk Lula: Muszla biała, Muszla czarnaFoto: mat. pras/Zachęta/Jacek Zdybel

W Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki można podziwiać dorobek twórczy prof. Henryka Luli. Na ekspozycję składa się ponad 100 obiektów, które artysta tworzył przez ponad pół wieku. Wystawa obejmuje i w najpełniejszy dotychczas sposób przybliża dokonania wybitnego twórcy, aktywnego od lat 50. XX wieku do dzisiaj, tworzącego w oparciu o warsztat i medium ceramiki.

  • Niezwykłym elementem wystawy jest możliwość dotykania, oczywiście delikatnego, eksponatów. Zezwolił na to sam twórca, aby umożliwić doświadczenia tej sztuki także zmysłem dotyku.
  • Wystawa "Henryk Lula. Ceramika. Sztuka materii" w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki będzie czynna do 19 maja 2024 roku.

Akcentowany w tytule wystawy wątek materii koresponduje z ideowym przesłaniem prezentacji, a także teoretycznym namysłem artysty nad jej rolą w sztuce. W ekspozycji wybrzmiewa również kwestia kształtowania się nowoczesnej tradycji ceramicznej w Polsce, wymykającej się kryteriom sztuki użytkowej czy wzornictwa, żywa na polskiej scenie artystycznej począwszy od lat 60. XX wieku.

Współpraca czterech żywiołów

Na powstanie ceramiki składa się niezwykła współpraca wszystkich żywiołów, które wspólnie przyczyniają się do powstania niesamowitych, barwnych form. – To jest glina, czyli ziemia, woda, powietrze, które suszy potem glinę, i ogień, który ją utrwala. Z tych czterech żywiołów oraz surowców, minerałów, które występują w przyrodzie, tworzy artysta ceramik – tłumaczy profesorka Katarzyna Jóźwiak-Moskal z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. – Nie tylko kształtuje glinę, ale również tworzy recepturę szkliwa i przewiduje, że właśnie ta receptura, właśnie to szkliwo na takiej formie będzie wyglądało najlepiej – wskazuje.

Przeczytaj także:


Praca głównie w wyobraźni

– Na działanie ceramiki wywiera wpływ sam proces jej powstawania: ceramik nie widzi efektów swojej pracy za każdym dotknięciem ręki, jak malarz lub rzeźbiarz. Kształtowanie formy jest tylko częścią procesu twórczego. Pozostała część przebiega głównie w wyobraźni i polega na znalezieniu właściwego współdziałania szkliwa i formy, czyli materii – pisze o swojej pracy prof. Henryk Lula.

Absolutne mistrzostwo

- Sztuka ceramiki w jego wykonaniu jest wyjątkowym przejawem absolutnego mistrzostwa technologicznego i artystycznego (…). Tam wszystko pasuje, wszystko jest idealnie zgrane ze sobą. Mamy takie poczucie: "Jak to jest możliwe, że ktoś jest w stanie rękoma coś takiego zrobić" – opisuje prezentowane prace prof. Jóźwiak.


Posłuchaj

4:07
Wystawa ceramiki prof. Henryka Luli w warszawskiej Zachęcie (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Justyna Grabarz
Autorka materiału reporterskiego: Aleksandra Dobieszewska
Data emisji: 11.03.2024
Godzina emisji: 14.46

pr/wmkor

Polecane