Reklama

reklama

"116 111" – nowy program w Trójce. Pomagamy dzieciom w kryzysie [POSŁUCHAJ]

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"116 111" – nowy program w Trójce. Pomagamy dzieciom w kryzysie [POSŁUCHAJ]
Blisko 2/3 dzieci i nastolatków doświadcza hejtu i przemocy rówieśniczejFoto: Shutterstock/Ground Picture

Zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży są w centrum naszych zainteresowań. Dlatego Trójka przygotowała nowy cykl pod tytułem "116 111". Tytuł jest oczywiście numerem telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, który od 15 lat prowadzi fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Audycję prowadzi Katarzyna Stoparczyk i przed pierwszym odcinkiem opowiadała o niej w rozmowie z Piotrem Łodejem. 

Autorka "Zagadkowej niedzieli" na potrzeby nowego cyklu spotkała się w radiowym studiu z młodzieżą oraz konsultantami i konsultantkami na co dzień odbierającymi zgłoszenia od dzieci i młodzieży. Powstał ważny i mądry program. Z jednej strony posłuchamy o problemach, z którymi spotykają się najmłodsi i nastolatkowie, a z drugiej zapewniamy merytoryczne wsparcie dorosłym opiekunom, którzy często nie wiedzą, jak reagować na problemy dotykające ich dzieci.

Bez zaufania do świata dorosłych

– Mamy świadomość, że system jest niewydolny, że jest dziurawy. A ja, pracując z dziećmi od tylu lat, mam dojmujące wrażenie, że nie było tak trudnego momentu, jeśli chodzi o dorastanie. Dlatego, że teraz nasze dzieci niosą na swoich wątłych barkach świat wirtualny i świat realny. I ten świat wirtualny bardzo podcina ich skrzydła – mówi w rozmowie z Piotrem Łodejem Katarzyna Stoparczyk. – Wyobraź sobie, że 66 procent naszych dzieci doświadcza nie tylko hejtu, ale i przemocy rówieśniczej. Wiele dzieci zmaga się z depresją, samookalecza się, ich samotność jest dojmująca – wskazuje.

– I co mnie osobiście boli: dzieciaki nie mają zaufania do naszego dorosłego świata. Nie mówię o sytuacjach jednostkowych, mówię o tym w szerokim kontekście. Świadczy o tym fakt, że do nas, do studia, przychodzą dzieci po próbach samobójczych. Mówimy o młodych nastolatkach, 10+, czasami 8+, i to jest zatrważające – dodaje.

Spojrzeć uważnie w oczy i posłuchać

Dziennikarka wyjaśnia, że dzieci potrzebują od dorosłych czułości i uwagi, dostrzeżenia ich. Zatrzymania w codziennym pędzie, aby dać im swój czas, poświęcić go specjalnie dla nich. A one tego bardzo potrzebują, bo są zgubieni, są niepewni, słabi. – To jest nasza przyszłość, to jest nasza nadzieja, a nasz dorosły świat zawodzi po całości. Z czym przychodzą dzieci? Z całym swoim światem, z niepewnością i z tym że nie mogą się przeglądać w naszych oczach, bo nasze dorosłe oczy są rozbiegane, bo my pędzimy – tłumaczy Katarzyna Stoparczyk. – Zawsze podkreślam, że każdy z nas ma tanią i odruchową metodę nawiązywania trwałej relacji ze swoim dzieckiem: uważne spojrzenie w oczy i uważne posłuchanie. Nawet jeżeli nie potrafimy rozmawiać z dzieckiem, to słuchając, budujemy coś pięknego, co spowoduje, że w chwili nastoletniej próby, mam nadzieję, wybierze życie, a nie śmierć – przekonuje.

– Chodzi o tę uważność, o to, by, jak pięknie powiedziała pani Marta Skierkowska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, mieć serce po stronie dziecka – apeluje.

Przeczytaj także:


Odpowiedzieć na głos zagubionych dzieci

Trójka, radio publiczne, daje bardzo szerokie możliwości zaopiekowania się trudnymi tematami, na które nie ma miejsca w innych mediach. – Do studia wchodzi nastoletnie dziecko i opowiada o tym, co widzi dookoła i co je bardzo niepokoi, z czym nie może sobie poradzić. Ono jest głosem swoich bardzo zagubionych rówieśników – opowiada. – Po chwili do studia wchodzi profesjonalistka: konsultantka, pani Katarzyna Talacha, która na co dzień odbiera te telefony, która rozmawia z tymi dziećmi. I doskonale wie, co odpowiedzieć. Prosto, w punktach, aby rodzic, nauczyciel, ktokolwiek dorosły, a nawet dzieci, które tego posłuchają, wiedzieli, co zrobić, aby pomóc dziecku i sobie także – wskazuje.

– Mam ogromną nadzieję, że ten cykl naprawdę realnie pomoże – dodaje.

***

Telefon 116 111 działa 7 dni w tygodniu, jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny. W telefonie zaufania pracują specjaliści: psycholodzy i pedagodzy – konsultantki i konsultanci. Osoby profesjonalnie przygotowane do świadczenia pomocy psychologicznej przez telefon oraz online. W naszej radiowej formule w żaden sposób nie naruszamy zaufania, jakim dzwoniący obdarzają twórców telefonu zaufania. Wszystkie rozmowy wykorzystane w programie zostały nagrane w radiowym studiu i nawiązują do problemów, z którymi na co dzień dzwonią użytkownicy 116 111 – nie są rejestracją autentycznych połączeń.

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – 116 111. Od 15 lat prowadzi go Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, która bezpłatnie pomaga dzieciom, które doświadczyły różnych form przemocy. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny.

116 123 <- Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny przez 7 dni w tygodniu w godz. 14.00–22.00
800 108 108 <- Bezpłatny telefon wsparcia, czynny od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem dni świątecznych) w godz. 14.00–20.00
800 121 212 <- Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Rzecznika Praw Dziecka, czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu
22 635 09 54 <- Telefon zaufania dla osób starszych, czynny w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 17.00–20.00


Posłuchaj

10:49
Jak pomóc dzieciom i młodzieży w kryzysie? (116 111/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: 116 111
Autorka audycji: Katarzyna Stoparczyk
Data emisji: 11.03.2024
Godziny emisji:
17.09, 17.20

pr/wmkor

Polecane