Przyszłość hulajnóg elektrycznych. Czy e-pojazdy znajdą się w odwrocie?
2024-03-07, 12:03 | aktualizacja 2024-03-07, 15:03
Na ulicach miast znajdziemy mniej hulajnóg elektrycznych niż rok temu. Jesienią ubiegłego roku liczba tych pojazdów zmalała o 1 proc. Nie jest to duża zmiana, ale pokazuje pewną tendencję. Niedawno usługa obchodziła pięciolecie dostępności w Polsce. Tymczasem eksperci oceniają, że wciąż są potrzebne zmiany w jej sposobie funkcjonowania.
- Hulajnogi elektryczne są bardziej ekologicznym środkiem transportu, który pozwala ominąć korki na ulicach. Są one też jednak tematem dyskusji wśród ekspertów i władz miast.
- Jeden z operatorów hulajnóg elektrycznych podkreśla, że można obserwować tendencję do rozwoju usługi w miastach.
- Czy czeka nas zmiana w sposobie funkcjonowania hulajnóg?
Skąd zmiany w podaży hulajnóg na terenie miast? W końcu umożliwiają one płynniejszą jazdę niż w przypadku samochodów. Za tym też idzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery.
- Przede wszystkim to zmniejszenie ryzyka wypadków w ruchu drogowym. Niestety kierowcy hulajnóg nie zatrzymują się podczas przejazdu na przejściach dla pieszych - wskazuje prof. Jacek Mikucki z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Rozmówca Aleksandry Dobieszewskiej dodaje, że w malejącej liczbie hulajnóg może też chodzić o zaśmiecanie przestrzeni miejskiej. Chodzi o obowiązujące w miastach uchwały krajobrazowe; zakładają one, by aglomeracje były wolne od reklam. - Tego typu urządzenia są przecież nośnikiem reklam. Tak naprawdę podmiot, który jest ich właścicielem, bardzo dużo zyskuje; nie wynajmuje żadnej przestrzeni miejskiej - tłumaczy ekspert.
Gdzie najczęściej zamawiamy hulajnogi elektryczne?
W których punktach najczęściej zamawiamy hulajnogi? Menadżerka ds. publicznych dostawcy jednośladów Anika Słowińska podaje, że ok. 30 proc. przejazdów zaczyna lub kończy się przy głównych węzłach komunikacyjnych. - Widzimy, że użytkownicy chętnie dojeżdżają do stacji metra lub przystanku tramwajowego na hulajnodze elektrycznej lub biorą ją z tego przystanku i jadą do domu - tłumaczy.
Najczęściej czytane:
- Straż miejska z nowymi uprawnieniami ws. hulajnóg elektrycznych. Czy posypią się mandaty?
- Jak jeździć hulajnogą elektryczną? Przypominamy przepisy
Hulajnogi elektryczne na wynajem. Jaka będzie przyszłość usługi?
Prof. Mikucki ocenia, że w przestrzeni miejskiej powinny powstać punkty dokowania dla hulajnóg elektrycznych, podobne do stanowisk, przy których pozostawiamy rowery miejskie. Kolejnym wyzwaniem według eksperta jest przemyślane rozłożenie jednośladów w poszczególnych dzielnicach miast. - Bardzo często korzystamy z tego środka transporty, aby dotrzeć do centrum, i tam go pozostawiamy - komentuje i dodaje, że w Paryżu niedawno całkowicie zakazano korzystania z wynajmowanych hulajnóg elektrycznych. - Można posiadać własne, osobiste hulajnogi, ale usunięto je z przestrzeni miejskiej.
- Te hulajnogi są zaparkowane na ulicach, gdzie stoją samochody, albo, co jeszcze gorsze, przy ścianach. Nie zdajemy sobie do końca z tego sprawy, że przestrzeń miejska jest też obszarem dla osób z niepełnosprawnościami. Zwłaszcza osoby niewidome mogą natknąć się na tego typu przeszkodę - zaznacza profesor.
Nie zanosi się jednak na to, by polskie miasta poszły wzorem Paryża. Malejąca liczba hulajnóg nie zwiastuje też zapewne wycofania usługi z ulic. - Raczej widzimy tendencję rozwoju tej usługi niż ograniczania jej w miastach. Natomiast na pewno prowadzimy intensywne rozmowy z miastami - mówi Anika Słowińska.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadził: Radosław Nałęcz
Autor materiału: Aleksandra Dobieszewska
Data emisji: 7.03.2024
Godzina emisji: 7.47
qch/wmkor