Gra planszowa i internetowe memy – nowa forma promocji "Pana Tadeusza"
Gra planszowa "Robak" i towarzysząca jej internetowa platforma edukacyjna wchodzą w skład projektu, który ma przekonać młodych ludzi do lektury "Pana Tadeusza". Inicjatywa pojawiła się w 190. rocznicę wydania najsłynniejszego dzieła Adama Mickiewicza.
Gra planszowa "Robak" ma popularyzować "Pana Tadeusza" wśród młodzieży
Foto: mat. promocyjne
- "Robak" to kooperacyjna gra planszowa dla dwóch-czterech graczy, na podstawie poematu "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza.
- 27 lutego, w 190. rocznicę wydania epopei, rozpoczęła się związana z grą kampania edukacyjna pod patronatem Programu 1 Polskiego Radia.
- Celem kampanii edukacyjnej jest wykorzystanie nowych sposobów komunikacji do zainteresowania młodych ludzi "Panem Tadeuszem".
- Projekt realizowany jest w ramach programu Promocji Czytelnictwa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
W "Robaka" może grać od dwóch do czterech graczy. Konstruują oni subtelne intrygi, by doprowadzić do zgody między kłótliwymi mieszkańcami Soplicowa i w ten sposób urzeczywistnić trzy zamiary księdza Robaka: przygotowanie powstania na Litwie przed przybyciem wojsk Napoleona, pojednanie zwaśnionych rodzin Sopliców i Horeszków oraz zabezpieczenie przyszłości pana Tadeusza i doprowadzenie do jego ślubu z Zosią.
Grze towarzyszy internetowa platforma wiedzy o "Panu Tadeuszu", dostępna pod adresem pantadeusz.promocjaksiazki.pl. – Uznaliśmy, że skoro jest to gra edukacyjna, to trzeba jakoś przemycić tam wiedzę – tłumaczy organizatorka kampanii Iwona Haberny z Agencji Promocyjnej OKO.
Nieprawdopodobnie memiczny Mickiewicz
Autorem tekstów na platformie wiedzy jest prof. Paweł Bukowiec, literaturoznawca z UJ. Na stronie internetowej znaleźć można karty z poszczególnymi bohaterami "Pana Tadeusza", przedstawiające ich wizerunki, oraz krótkie notki biograficzne. Każda z postaci została bardzo solidnie sprawdzona przez pracowników Muzeum "Pana Tadeusza".
– Młodzi ludzie są wychowani w epoce memów, a Mickiewicz jest nieprawdopodobnie memiczny. A jednocześnie chcą mieć wszystko za jednym kliknięciem, i tutaj to mają – przekonuje Iwona Haberny.
Limitowana seria "Robaka"
O ile platforma wiedzy jest dostępna dla każdego, sama gra "Robak" jest ściśle limitowana. Zgodnie z założeniami wyprodukowano tylko 500 egzemplarzy, które otrzymają uczestnicy szkoleń prowadzonych w ramach projektu. Następnie gry trafią do wybranych szkół i bibliotek. Organizatorzy inicjatywy chcą jednak dodrukować większą liczbę planszówek i jesienią tego roku wprowadzić je do sprzedaży w sklepach.
Czytaj też:
- "Pan Tadeusz". Jak powstawała narodowa epopeja?
- Dawne zmiany w spisie lektur. "Czytać Mickiewicza?", wyjątki z "Chłopów", "Pamiętnik Mroczka"
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Tomasz Miara
Gość: Iwona Haberny (Agencja Promocyjna OKO)
Data emisji: 29.02.2024
Godzina emisji: 14.16
kc/kormp